Acasă Editoriale Animația și industria jocurilor

Animația și industria jocurilor

9
0

Este tot mai mare nivelul conexiunilor ce se fac între industriile componente ale mass-media și unul dintre exemple ar putea fi, legăturile tot mai strînse între fim și jocurile de consolă. Sunt deja multe exemple de filme și seriale de animație ce s-au născut din universul creat de jocurile de consolă și vice versa. De cîțiva ani însă, mai toate premierele din industria filmului, sunt urmate la scurt timp de lansări ale industriei jocurilor ce acoperă toate tipurile de console.

Continuitatea animației în România, dupa declinul studiourilor de animație în urmă cu cîțiva ani, se datorează în cea mai mare măsură industriei jocurilor și dezvoltării acesteia în ultimii ani. Spuneam într-un interviu din anul 2010, că filmul românesc de animație nu a atins niciodată nivelul la care să fie considerat industrie, dar despre jocurile de consolă se poate spune că sunt cu adevarat o industrie în România.

Numărul celor care lucrează în momentul de față în industria jocurilor din România ar putea fi undeva între 3000 și 4000 de specialiști, dintre care mai puțin de 100 fac și animație, iar cel mult 50 fac doar animație.

Cei mai importanți producători, ca pondere în industria romînească de jocuri sunt, Ubisoft și Gameloft cu un total de peste 2500 de angajați, dar numărul studiourilor care lucrează în acest domeniu este mult mai mare și într-o continuă creștere.

Ubisoft București este parte a unei companii multinaționale care are birouri în 27 de țări ale lumii și are meritul de a fi fost primul studio deschis de proprietarul francez peste hotarele Franței. Ubisoft are două studiouri în Romania, unul la București și altul la Craiova.

Gameloft SA, o companie multinaționala cu sediul central la Paris, și-a început activitatea în 1999, mizînd pe dezvoltarea telefoniei mobile sș pe faptul că într-o zi telefonul mobil se va constitui în principala platformă de divertisment a viitorului. Gameloft are și el două sedii, unul în București și altul la Cluj.

Ubisoft și Gameloft sunt lideri mondiali în industria jocurilor și au reușit să-și construiască o afacere matură datorată unui management bun dar și contributiei de creativitate a studiourilor din România.

Cea mai mare parte a artiștilor animatori care lucrează în studiourile din București ale celor doi producători de jocuri, provin din fosta echipă de animatori a Studioului Dacodac.

Atat eu cît și cei mai mulți dintre foștii mei colegi de la Dacodac, am găsit aici mult mai multe oportunități de exprimare și satisfacții profesionale în animațiile realizate, decît cele pe care le-am avut în studiourile de film în care am lucrat. Aici am putut să modific personajul sau decorul cînd a fost nevoie, să-mi fac regia, animația și uneori scenariul secvențelor de film la care am lucrat. Deși este tot mai evident că sistemele de captură a mișcării (motion capture systems) folosite pe scară largă în industriile filmului de animație și a jocurilor, vor prelua o mare parte din atribuțiile animatorului, rămîn încă multe aspecte ale creației pe care trebuie să le soluționăm în maniera clasică.

………………………………………………………….

 

Virgil Toader a fost director de animație la studioul Dacodac România. A lucrat șase ani la un studiou de animație din Barcelona. În prezent lucrează în industria jocurilor video, la Gameloft.

Artistul a supervizat ca director de animație trei lungmetraje și mai multe seriale de televiziune.
Virgil Toader a fost directorul de animație al studioului Dacodac timp de opt ani, din care trei în perioada animației clasice – 2D și alti cinci în perioada animației 3D.

În perioada în care animația se realiza în maniera clasică pe hîrtie, Virgil Toader superviza munca unui număr mult mai mare de desenatori și atingea mai toate aspectele muncii de director de animașie. De la design-ul personajelor, dezvoltarea layout-lui de animație și de decor, a animației în schiță și în faza finală, trecînd prin etapele de interpolare și curățare a desenelor pînă la digital compositing. În acea perioadă pe lîngă numărul mare de desenatori pe care îi coordona la Dacodac trebuia sa supervizeze și animația lucrată de colaboratorii externi.

În 2011 a lucrat pentru cîteva luni la Gameloft Barcelona, în echipa de animație a jocului Tintin, după care a revenit în țară unde s-a reintegrat în echipa de la NOVA 3.

virgiltoader.com

In imagine: Virgil Toader

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here