Adrian Baluta, un animator cu experienta, lucreaza in domeniul animatiei din 1992. A avut ocazia sa participe la realizarea unor productii de animatii faine la studioul Dacodac – seriale si lungmetraje de animatie. Foarte putini stiu ca la studioul Dacodac din Bucuresti s-au realizat primele lungmetraje de animatie 3D produse in Romania, in coproductie cu Franta, Belgia, SUA si Germania: Aventurile lui Piccolo si Saxo (2006) si Jasper: Journey to the End of the World (2008).
Adrian fost premiat de trei ori de catre UCIN. De asemenea, fimele lui de animatie au fost premiate la festivaluri internationale de film.
Aproape in fiecare an lansezi un scurtmetraj de animatie. Este greu sa ti acest ritm? Cum reusesti sa realizezi asemenea productii intr-un timp relativ scurt?
Ultimele productii ale mele Galben – 2020 si 947 Ce Coincidenta – 2021 au fost lansate la un an distanta. In cazul ultimului proiect conceptul a fost creat din 2009 ca un teaser personaje 2D cu elemente 3D, dupa care ani de zile am cautat un stil si o tehnica care sa-mi usureze munca de randare. Acum 5 ani am inceput sa invat Unreal Engine care este un soft de creare si randare in timp real. Si asa m-am hotarat sa fac acest proiect in Unreal. Avantajul render-ului in timp real esta ca nu astepti ore sau zile pentru a vedea ceva cu lumina si texturi, vizualizarea facandu-se instant in program.
Majoritatea animatiilor tale sunt realizate exclusiv de tine, fara sa apelezi la alti animatori. Te consideri omul orchestra?
Da, in majoritatea cazurilor, dar la ultimul proiect care este complex cu multe personaje am fost ajutat de cativa artisti cu experienta.
Care etapa de productie iti place cel mai mult?
Conceptul, crearea lumii. Mi se pare cea mai mare provocare. Fiecare film trebuie sa aiba amprenta ta artistica si sa spuna o poveste.
Mi-ai spus ca pregatesti un scurtmetraj nou. Despre ce este vorba?
Este vorba despre Pe Urmele Dragonului de Fier, o poveste fantastica intr-o lume post apocaliptica unde lumea s-a adaptat la orase pe apa cu tehnologie steampunk. Am fost ajutat la partea de preproductie de:
Constantin Barbulescu – modelare si rig,
Valentin Oana – modelare personaje principale
Gaurav Garg – rig-urile celorlate personaje
Andrei Pandelescu a creat contextul si lumea pe care am conceput-o initial,
monstru marin creat de Truong CG
Iar eu m-am ocupat de crearea lumii, satul pescaresc, corabia si alte elemente din poveste.
Ce tehnici de animatie ai folosit?
Animatia este in 3D cu randare in timp real in Unreal Engine.
Ce tehnologie folosesti pentru randare? Te rog sa detaliezi.
Randarea in timp real a celor de la Unreal Engine a deschis noi drumuri in cinematografie. Unreal Engine este un editor care initial se folosea doar in jocuri video. Dar de cativa ani a incept sa fie utilizate si la productii mari de filme, un exemplu este Mandalorian, serialul Star Wars care a cucerit milioane de fani. Avantajele Unreal sunt ca poti vizualiza scene din filmul tau in timp real fara sa mai astepti dupa randare. Pui elementele in scena, personaje, decor, lumini, setezi camera si cand ai dai play vezi totul la calitate de cinema.
Ai finantare pentru aceasta productie?
Nu am.
Ti-ai facut calcule? Cat ar costa filmul tau?
Un minut de animatie poate depasii 10000 euro la calitate de cinema 4K.
In ce stadiu esti cu scurtmetrajul de animatie?
Lucrez la animatie, am deja peste 60% implementata, inca mai lucrez la simularile pentru multime din satul pescaresc Brimhaven. Majoritatea scenelor sunt setate, camera si decorul. Am folosit voce ghid pentru animatie, o sa fie mai usor cand se trag vocile finale. Iar pentru toata coloana sonora studioul de sunet o sa aiba nevoie de un edit de la mine.
Cum arata o zi de lucru la animatia ta?
Imi aloc c 4 ore pe zi de lucru efectiv. Animatiile sunt facut in Autodesk Maya, ulterior fiind exportate in Unreal ca fisiere fbx. Sunt scene care pot fi terminate in cateva ore si scene care pot dura zile, depinde de complexitate. Dar target-ul meu este sa termin una pe zi. Partea cea mai grea a fost facut deja, previzualizarea intregului film. Ma refer la animatic.
Foarte multi te cunosc ca un specialist in industria jocurilor video. Unde lucrezi acum?
Lucrez ca Principal Animator, iar ultimul titlu la care am lucrat este Star Wars: Hunters care va fi lansat anul acesta.
Care este rolul tau la job?
Creez animatiile specifice caracterelor din joc. Se folosesc atat tehnici de motion capture cat si key-animation.
Ai apelat la inteligenta artificiala pentru productia ta?
Nu. AI-ul este la inceput, dar in viitor posibil sa apelez la animatii.
Unde o sa putem vedea filmul tau de animatie?
La festivaluri nationale si internationale. Dar o sa poata fi vazut si online pe canalele mele de YouTube, Vimeo si Artstation.