Studiu Cartoon Network: Bunătatea și modelele pozitive pentru copii pot ajuta la combaterea bullying-ului

• Părinții, profesorii și personajele animate sunt în cea mai mare măsură inspirația copiilor pentru a fi buni cu ceilalți

Prezentarea studiului Cartoon Network din cadrul campaniei anti-bullying – pdf

Cartoon Network și Asociația Telefonul Copilului desfășoară cea de-a șasea ediție a campaniei anti-bullying: „Clubul Prieteniei – Fii prietenos, nu răutăcios!”. Desfășurată într-un context social extraordinar anul acesta, campania prezintă factorii care stimulează comportamentul de bunăvoință, bunătate și prietenie la copii. Potrivit datelor colectate în cinci țări, copiii din România consideră părinții, profesorii și personajele animate ca fiind principalele modele care îi inspiră să fie buni cu ceilalți. Campania din 2020 continuă să consolideze mesajul tradițional de prietenie printr-o serie de clipuri animate, care îi încurajează pe copii să relaționeze unii cu alții, să fie empatici și să nu rămână nepăsători.

De asemenea, campania subliniază ajutorul oferit de Telefonul Copilului prin intermediul liniei de asistență gratuită 116 111, a platformei de consiliere online www.116111.ro și a aplicației mobile HappyGraff. Telefonul Copilului oferă asistență specializată și îndrumare pentru copiii afectați de bullying, pentru familiile lor, precum și martorilor care asistă la agresiunile de tip bullying și simt nevoia să ajute.

Potrivit unei cercetări realizate de WarnerMedia și Quantilope pentru Cartoon Network în octombrie 2020*, copiii din România consideră că i-ar ajuta să fie mai buni dacă ar vedea un comportament similar la părinți și dacă aceștia ar încuraja bunătatea. Membrii familiei sunt cele mai importante modele de inspirație (77%) ale copiilor pentru o atitudine binevoitoare și prietenoasă față de ceilalți, fiind urmați de profesori (37%) și de personajele animate de la televizor (33%). De asemenea, într-un alt studiu realizat de Opinion matters pentru Cartoon Network (octombrie – noiembrie 2019)**, copiii români consideră că joaca împreună cu alții reprezintă cel mai frecvent act de bunătate pe care îl fac (70%), urmat de invitarea cuiva la petrecerea de ziua de naștere (60%), împărțirea mâncării (59%) și îmbrățișarea ori împărțirea jucăriilor cu alți copii (fiecare cu 59%). Studiul mai relevă faptul că este mai probabil pentru copii să fie buni cu părinții (66%) și prietenii (51%), bunicii (46%) și frații (40%).

Dacă în anii precedenți, bullying-ul avea loc predominant (circa 80%) în grădinițe și școli, contextul medical actual a generat modificări. Ca urmare a pandemiei, cursurile școlare au suferit modificări structurale, iar tot mai multe cazuri de bullying au avut loc în spațiul public și online. În urma situațiilor înregistrate de Asociația Telefonul Copilului, bullying-ul afectează copiii în continuare, indiferent dacă acesta este prezent ca amintire (de exemplu: dacă a avut loc înainte de închiderea unităților de învățământ), ca o realitate actuală, respectiv ca un eveniment/comportament pe care aceștia îl anticipează a se desfășura odată cu redeschiderea unităților de învățământ. Formele abuzului de tip bullying sesizate au fost: insulte, jigniri, porecle (41,6%), loviri, îmbrânciri (36,1%), respectiv intimidare, denigrare, insulte cu privire la relații și statutul social (19,4%). În continuare cea mai afectată categorie de vârstă este 13 – 15 ani, urmată de categoria 10 – 12 ani.

„Bullying-ul continuă să reprezinte o amenințare pentru majoritatea copiilor. Acum, mai mult ca oricând, în contextul pandemiei, participarea părinților la prevenirea acestui fenomen, precum și implicarea lor activă în educația copiilor sunt măsuri esențiale în lupta împotriva agresiunii bullying la nivel național. Potrivit cercetărilor efectuate de Asociația Telefonul Copilului în 2019 și prezentate la Forumul Național Anti-Bullying, 83% dintre profesori consideră că educația pe care o primesc copiii în cadrul familiilor lor este esențială pentru prevenirea bullying-ului. Încurajăm un comportament pozitiv, creșterea gradului de conștientizare a tuturor părților implicate, precum și raportarea oricărui comportament de bullying prin linia noastră telefonică, 116111, astfel încât vocea fiecărui copil care are nevoie de ajutor să fie auzită”, a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv, Asociația Telefonul Copilului.

Proiectul derulat de Cartoon Network împreună cu Asociația Telefonul Copilului are ca scop sensibilizarea, prevenirea și identificarea cazurilor de agresiune – violență fizică sau verbală, abuz emoțional, hărțuire și excludere – ale căror victime au nevoie de ajutor specializat și care pot beneficia de consiliere oferită de psihologi și asistenți sociali. Copiii, victimele sau colegii lor, precum și părinții sunt încurajați să ceară sprijin la 116 111 sau să găsească sfaturi pe platforma www.CartoonNetwork.ro/ClubulPrieteniei.

* WarnerMedia/Quantilope, Octombrie 2020, Cehia, Germania, Ungaria, Polonia, România, 4.027 copii cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani.
**Opinion matters Octombrie – Noiembrie 2019, 14 țări EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), 6.539 copii cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani

Cartoon Network este o divizie WarnerMedia şi canalul animat numărul 1 în Statele Unite ale Americii, care oferă cel mai bun conţinut original pentru copii şi familii, având în portofoliu seriale ca: Ben 10, Craig şi dumbrava, Steven Univers, Fetiţele Powerpuff şi Aventurile Fraţilor Urşi. Urmărit în 192 de ţări şi în peste 400 de milioane de gospodării, Cartoon Network inspiră noua generaţie de creatori şi inovatori, implicându-şi telespectatorii în universul său prin creativitate şi tehnologie.

Iniţiativa împotriva bullying-ului, „Cartoon Network Clubul Prieteniei” este o campanie premiată în lume şi reprezintă o sursă de inspiraţie pentru copiii şi părinţii care caută modalităţi de a primi ajutor pe tema bullying-ului.

WarnerMedia este o companie media şi de divertisment care creează şi distribuie conţinut premium şi recunoscut la nivel global, provenit de la oameni de media care lucrează pentru branduri ca: HBO, Warner Bros., TNT, TBS, truTV, CNN, DC Entertainment, New Line, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies şi altele.

Cu o experienţă de 18 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. De luni până vineri, între orele 08.00-20.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2019, un număr total de 2.533.650 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 82.684 cazuri care au necesitat consiliere de lungă durată și / sau intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom România și Telekom România Mobile Communications. Asociaţia Telefonul Copilului răspunde copiilor și online prin intermediul platformei de consiliere www.116111.ro, totodată prin intermediul aplicației mobile Happygraff, accesibilă pe telefoane mobile cu sistem de operare Android. Pentru informaţii detaliate despre Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă invităm să accesaţi www.116119.ro/ și pagina FB facebook.com/asociatiatelefonulcopilului.