Interviu cu Alex Bordeanu, scenaristul filmelor de animatie Harap Alb 3D si Mercy Street

Alex Bordeanu si Ducu Buzea
In imagine: Alex Bordeanu, scenarist (stinga) – Ducu Buzea, regizor (dreapta)

Alex Bordeanu, scenaristul filmelor de animatie Harap Alb 3D si Mercy Street, a acordat un interviu pentru animationmagazine.eu.Mercy Street film de animatie

Lungmetrajul de animatie rmanesc Mercy Street este coregizat de fratii Buzea (Ducu si Stefan). Mercy Street este primul lungmetraj de animatie 2D digital Stereoscopic pentru copii, produs in Romania, dupa o perioada indelungata in care, dealtfel, nu s-a mai produs niciun lungmetraj de animatie pentru copii.

Mercy StreetMercy Street este un lungmetraj de animatie despre prietenie, curaj, sacrificiu si nu in ultimul rind despre dragoste. Este povestea micutului Lorenz care descopera un pasaj secret spre o lume secreta, aflata sub lumea noastra. Lorenz trebuie sa salveze muzica pentru a salva viata de pe pamint. In aceasta calatorie initiatica este insotit de 3 prieteni muzicieni, fugari, de parintele Abbey care este mentorul sau si de cele 2 pisici persane ale sale. Antagonistul, Marcus Prophet, un geniu al raului, are in plan sa fure toata muzica si s-o transforme intr-o enorma sursa de energie pe care s-o foloseasca pentru a dobindi nemurirea.

Realizarea sa a fost posibila datorita sprijinului financiar obtinut prin Programul Operational Regional, axa 4, Sprijinirea dezvoltarii mediului de afaceri regional si local, domeniul de finantare 4.3, Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor. Proiectul s-a numit “Dezvoltarea si modernizarea societatii SC After Hours Shop SRL prin achizitionarea de echipamente tehnologice, licente software”, iar valoarea sa totala a fost de 767.693 de lei. Din aceasta suma, valoarea fondurilor nerambursabile a insumat 581.734 de lei.

Noul film romanesc de animatie este finantat si de Centrul National al Cinematografiei (CNC) cu suma de 715.000 lei.

Filmul de animatie regizat de fratii Buzea o sa fie finalizat in cursul acestui an.

Povesteste-ne despre experienta ta ca scenarist.

Ar fi mult de povestit si daca este s-o iau cu inceputurile ☺ ar trebui sa-ti spun despre participarile mele din anii de scoala la olimpiadele de literatura, dar ne-ar lua probabil prea mult. In scenaristica am ajuns dupa o perioada de copywriter in propria mea firma, acum mai bine de 10 ani. Am semnat scenariile pentru mai multe spoturi publicitare intre anii 2003-2007. In 2006 am scris lungmetrajul de animatie Harap Alb, producator Mediapro Pictures, in regia unui bun prieten, un animator si un om de imagine exceptional, Stefan Buzea.

Tot cu Stefan am imaginat in 2003 si un serial de animatie pe care l-am prezentat initial ca scenariu insotit de un storyboard realizat de fratele lui Stefan, Ducu (Alexandru) Buzea si el un animator foarte bine inzestrat atat cu simtul umorului, imperios necesar unei astfel de meserii, cat si cu o tehnica desavarsita.

Acest serial, primul de gen in Romania, mult inainte de aparitia Animat Planet, a avut insa o soarta destul de trista. Fiind pastile animate de 5-6 minute, desi a impresionat toata conducerea trustului Pro, nu si-a gasit locul in grila de programe ProTV din motive comerciale. Practic aceste 5-6 minute ar fi “mancat” tot atatea minute de publicitate si intr-o economie de piata unde nu este loc de sentimentalism acest criteriu a fost decisiv. Acum, dupa mai bine de 10 ani de la realizarea acelor 10 episoade ale Profesorului Tumne, serialul a reintrat in posesia noastra (a mea si a lui Stefan) si cred ca il putem oferta pe piata de televiziune din Romania, cu atat mai mult cu cat subiectele tratate in cele 10 episoade sunt de actualitate si astazi.
 As putea, uite acum mi-a venit ideea, sa scriu rapid un scenariu pentru episodul 11, cu titlul: Masinaria de generat bonuri la controalele ANAF… ☺

Ca experienta mai am in portofoliu si scenariul filmului de animatie Mercy Street, scris dupa o idee originala, proiect care se afla in faza de post-productie in acest moment. Am scris si o continuare a acestui film care se numeste Ovo Parallelum, urmand probabil daca piata va primi bine Mercy Street, sa fie si acesta in viitor introdus in productie.

Ai fost scenarist la proiectul de animatie Harap Alb la MediaPro. 

Perioada Mediapro imi aduce aminte atat de momente frumoase cat si de un travaliu enorm. Am scris si rescris acest scenariu de mai bine de 20 de ori, tot timpul s-a gasit ceva de imbunatatit, de adaugat sau eliminat…dar acum trebuie sa stiti ca acesta este procesul firesc intr-o astfel de industrie.
 Proiectul a debutat in 2007-2008 cand practic tot timpul a fost consumat numai cu perioada de pregatire deoarece nu exista o echipa formata si dedicata pentru un astfel de proiect urias. In plus s-a adaugat la aceste obstacole si ideea celor de la MediaPro de a realiza filmul 3D. Neexistand echipa si know-how la aceea vreme s-a mai consumat o perioada de timp pentru formarea acestei echipe. Initial proiectul a fost conceput a se dezvolta in stilul de animatie clasica 2D cu decoruri 3D si cred ca ar fi iesit foarte bine si ce este si mai important s-ar fi finalizat. Ratiuni care ma depasesc au dus la decizii, din punctul meu de vedere gresite, la abordarea in stil Pixar sau DreamWorks Animation a acestui proiect. Ori este clar ca nu aveam resursele necesare pentru a duce la bun sfarsit un astfel de proiect. Totusi, sub bagheta lui Stefan Buzea s-a reusit o performanta notabila, realizarea unui scurtmetraj, bazat tot pe scenariul meu, 3D stereoscopic, primul de gen din Romania.

Scenariul la Harap Alb difera mult de povestea cunoscuta de toata lumea?

Difera si nu gasim din povestea originala prea mult. A fost scris ca un action comedy, un scenariu de tip hollywoodian cu multe rasturnari de situatie, o poveste epica a tanarului Harap Alb care pierde tot la varsta adolescentei si este nevoit sa infrunte un personaj malefic, Phagan (Spanul din poveste) ajutat de celebra gasca de zurbagii: Setila, Flamanzila, Ochila, Pasari-Lati, personaje adaptate, cu nume americanizate. In fapt filmul fusese conceput pentru piata internationala, cu o distributie de voci de prima mana (John Goodman, Steve Buscemi, Michael Madsen, Dennis Farina). Din calculele si bugetele initiale proiectate de mine (si pe baza acestui wishlist de voci) ajunsesem la un buget aproximativ de 20 de milioane de dolari.

De asemenea, am vazut episoadele din serialul tau si a lui Stefan Buzea. Despre ce este vorba?

Despre serialul intitulat Profesorul Tumne am amintit mai inainte dar o sa intru putin in detalii. Eu sunt absolvent de fizica atomica si chiar daca nu am profesat dupa terminarea facultatii am cochetat si inca sunt un iubitor al stiintei. Am “inventat” acest profesor care ia in deradere prin geniul lui, nebun, tot ceea ce se intampla cu actuala societate aflata in aceasta interminabila tranzitie. Astfel, in fiecare episod, profesorul inventeaza cate o masinarie absurda si exemplific: masinaria de platit intretinerea la bloc, bulina anticutremur, masinaria de castigat la 6 din 49, chioscul autodemolant (de pe vremea cand se demolau chioscurile in Bucuresti), masinaria care indica cu precizie cine castiga alegerile, robotul chipendale pentru femei nefericite, pompa antigroapa(genial episod), vocea poporului si la final Profesorul chiar inventa un aparat cu ajutorul caruia determina cu acuratete salariul Andreei Esca. Nu pot sa-ti povestesc, pentru aceasta ultima inventie profesorul ar fi intervievat-o pe doamna Esca, in direct, in platoul de stiri de la Protv. Era o nebunie totala.

Am beneficiat de ajutorul extraordinar al unui actor, genial din punctul meu de vedere, Cristi Iacob, care a “pus” toate vocile din serial (si nu era chiar putine). Cristi iubeste animatia si practic a muncit la acest proiect aproape pro bono.
 La vremea cand am scris primul episod din Profesorul Tumne, o cunoscusem pe actuala mea sotie, Daniela, un om de o frumusete cum rar mi-a fost dat sa intalnesc si practic pot sa spun ca si ea este “vinovata” pentru parcursul meu (al nostru) pentru ca ne-a sprijinit moral si material intr-un moment de o dificultate enorma. Vreau sa amintesc acest lucru pentru ca de obicei oamenii care chiar conteaza si care chiar fac lucrurile sa se miste, in general nu se vad si nu sunt amintiti macar. Si este pacat. Traim vremuri in care se bat cu caramida in piept, in general, habarnistii si sub-mediocrii.

Vorbeste-mi despre Mercy Street.

Mercy Street este proiectul meu de suflet. Dupa esecul MediaPro, am avut o perioada foarte grea, sufleteste vorbind. Am crezut in Harap Alb cu toata fiinta mea, ar fi iesit un lung metraj de zile mari. N-a fost sa fie. Sunt anumite persoane care daca ajung sa citeasca aceste randuri si mai ales daca au puterea sa se judece corect se vor recunoaste ca fiind artizanii principali ai esecului numit Harap Alb.

In 2009-2010 am decis ca trebuie sa continui sa scriu si am elaborat timp de cateva luni povestea. Practic acesta este procesul cel mai dificil. Sa imaginezi povestea si apoi tot tu s-o dezmembrezi, sa modifici, sa refaci. Este foarte greu si trebuie sa te detasezi la un moment dat, sa fii obiectiv si sa-ti accepti greselile.

Si Mercy Street are, ca proiect, o intreaga istorie. Primul producator, Domino Film, a renuntat dupa primul an de la intrarea in productie si a cedat proiectul unui alt producator. Important pentru noi si pentru fenomenul animatiei romanesti este ca proiectul a mers inainte, cu mari sacrificii, enorme as putea spune. Astfel ca astazi cand vorbim ne aflam la mai putin de 2-3 luni de lansarea primului lungmetraj de animatie stereoscopic realizat in Romania.

Echipa acestui film? Foarte mica, practic am lucrat undeva sub 15 persoane, formata numai din profesionisti si oameni care sunt indragostiti de animatie. Altfel acest proiect ar fi fost sortit esecului daca ar fi trebuit sa urmareasca regulile de productie clasice. Cu un buget infim am reusit sa ducem la bun sfarsit acest film. Meritul este al nostru al tuturor dar l-as evidentia pe Ducu, regizorul, pentru enorma lui putere de munca(practic cu doar 2-3 animatori in echipa lui a realizat toata animatia). Comparativ cu ce se intampla in proiecte de gen in lumea intreaga trebuie sa stiti ca noi am facut munca a vreo 200 de oameni.
 Daca ar sta in puterea mea pentru Ducu si Stefan cat si pentru intreaga echipa de productie, din care am facut si eu parte, as institui un premiu special al cinematografiei romanesti. O sa intelegeti despre ce vorbesc cand o sa vedeti filmul in cinematografe.
Totodata am si un regret: acela ca din cauza bugetului redus am fost nevoiti sa “taiem” o parte importanta din scenariu, lucru care mi-a cazut tot mie in sarcina si a fost un moment mai mult decat dificil. A trebuit sa amputez o parte din acest “copil”.
 Sesiunea de inregistrari a vocilor, pe care am condus-o, a fost destul de solicitanta dar si rezultatele au fost foarte bune. Am beneficiat de voci foarte bune, copiii-actori principali s-au depasit pe ei insisi.

Nu pot sa inchei fara sa nominalizez echipa de productie:
Stefan si Ducu, regizori si animatori

Nicoleta Buzea, lipsync si animatie

Oana Florica, art director, concept art si decoruri, exceptionala artista cu o putere de munca infernala, caz mai rar in randul artistilor ☺

Ella, concept art si decoruri plus props

Alin Sfetcu 3D modeling si VFX (un tip genial)

Oana Stoica, Vlad Bosoanca si Villy Hunor, o echipa de concept art exploziv-imaginativa din Pitesti si Targu Mures

Malvina, Radu si Cornel – animatori foarte buni si oameni de suflet

Vali Iurascu, render si check animation, un bun prieten si om deosebit

Tudor Avramut, animator

Tudor Codreanu, animator

Subsemnatul la diverse munci de la prelucrari imagine, placement si decoruri plus texturizare.

Pe ultima linie dar nu ultimul, producatorul Radu Nicolae pentru care Mercy Street este primul lungmetraj de animatie si care s-a chinuit cu proiectul, cu bani putini, cu piedicile si tot ce presupune o astfel de productie.

Sunt atatea proiecte de animatie, vorbesc dupa ’89, pornite cu entuziasm si prabusite in uitare cu si mai mult entuziasm si privind acum la ce inseamna Mercy Street realizez ca am produs o mica minune, noi toti.

Tin totodata sa-ti multumesc tie ca te-ai implicat direct prin promovarea proiectului, a primului trailer al filmului postat pe portalul tau de animatie, ne-ai vizitat in cateva randuri si ne-ai sustinut in ceea ce faceam. Ai marele merit ca in continuare mergi inainte cu promovarea animatiei romanesti, te implici si crezi cu tarie in revigorarea acestei industrii.

Spune-mi povestea din Mercy Street. Despre ce este vorba in film?

In Mercy Street intalnim un baietel de 10 ani care gaseste in peregrinarile sale, prin padurile si muntii care inconjoara orasul in care locuieste, o intrare intr-o lume subterana.
Este o poveste dupa reteta clasica, este un film comercial ca poveste dar un film de arta a imaginii prin concept si executie. Protagonistul are de infruntat un geniul malefic, Marcus care doreste sa dobandeasca nemurirea si puterea absoluta folosind vibratiile din care este lumea construita, in speta incepe prin a incerca sa fure toata muzica, mai pe intelesul tuturor. In calatoria sa initiatica, acest copil este insotit de cateva personaje absolut savuroase si de cele doua pisici persane ale sale. Pisicile din film exista in realitate, sunt pisicile mele persane ☺ Cocolina si Buricone.
Este o poveste despre curaj, despre altruism si dragoste, sacrificiu si nu in ultimul rand este o poveste cu mesaj clar pentru mediu. Am incercat sa aduc pe ecran mai multe mesaje, discrete. Cine intelege, intelege.

Ce parere ai despre animatia romaneasca contemporana?

Urmaresc cu interes ce se intampla in animatia romaneasca. A aparut un nou val de creatori si cred ca nu-i stiu inca pe toti care incearca sa realizeze ceva notabil. Probabil ca sunt acolo undeva multi tineri care vor avea ceva de spus in anii urmatori. Aceasta ar fi partea nevazuta.. si frumoasa.

Pe de alta parte exista o categorie care profita de pe urma unei legislatii cu lacune si ma refer aici la finantarile CNC la sectiunea animatie. De ani de zile se castiga la CNC, la concursurile organizate anual, proiecte de animatie si apoi trec anii si nu apare nimic. Daca am putea sa luam la rand zecile de proiecte finantate in ultimii 10-15 ani am constata cu amaraciune ca nu s-a realizat mai nimic. Din varii motive.

Pe de alta parte am observat ca au aparut mici studiouri independente care incearca sa produca animatie. Este foarte greu in lipsa unei finantari sa produci chiar si un scurt metraj. Tocmai din acest motiv foarte multi animatori sau studiouri de animatie se orienteaza spre piata de publicitate unde produc spoturi animate pentrru diverse companii.

Imbucurator, si aici tin sa felicit ultima comisie de la sectiunea animatie de la CNC, este ca la ultimul concurs s-a decis sa nu se acorde finantare nici unui proiect de animatie. Si nu o spun in necunostinta de cauza.

Probabil ca toate proiectele depuse la ultimul concurs erau sub limita de finantare ca poveste, executie, visual, concept. Practic aceasta comisie, prin aceasta decizie, a decis sa “taie” ca un chirurg in carne vie.
Multi nu stiu si nu inteleg faptul ca a scrie un scenariu de animatie nu este la fel cu a scrie un scenariu de fictiune. Pentru a scrie animatie trebuie sa stii animatie, sa faci parte(sau sa fi observator macar) dintr-o echipa de animatie sau sa stapanesti foarte bine procesele, etapele. Exemplific: daca tu ca scenarist ai minimul de informatii vis-à-vis de potentialul echipei de productie vei scrie si vei rescrie in functie de ceea ce poate realiza aceasta echipa intr-o perioada de timp foarte clar stabilita. Daca nu faci acest lucru, in timpul productiei vor aparea sincope, renuntari, taieri. In plus trebuie sa fii foarte bine conectat la partea financiara a proiectului si sa ai in vedere ca bugetul nu se defineste pe un interval de la 0 la plus infinit. 
Este adevarat ca poti merge mai departe cu proiectul si chiar sa-l finalizezi chiar daca nu merge totul perfect (ni s-a intamplat si noua la Mercy Street) dar pentru aceasta trebuie sa fii bine pregatit si sa ai o foarte mare flexibilitate in ceea ce priveste creatia ta.

Cred ca aici au o foarte mare problema proiectele depuse in acesti ultimi 10-15 ani. Necunoasterea fenomenului animatiei. Lucru care nu poate duce in final decat la ratarea proiectului si ingroparea lui intr-un sertar. Pe scurt: se inghesuie prea multi necunoscatori cu sacii in brate sub crengile pomului laudat.

Am citit undeva o idee-propunere ca la CNC sa se modifice legislatia in sensul ca proiectele la animatie sa nu mai fie secretizate si mi se pare foarte buna. Comisia ar trebui sa intre in contact cu scenaristul, regizorul, directorul de animatie, art directorul si cu producatorul acelui proiect. Sa analizeze face to face povestea, ideile, schitele de décor si personaje, dotarea tehnica a respectivei case de productie si asa mai departe. Degeaba ai o poveste geniala care incape pe mana unuia care crede ca face un lung metraj cu 3 computere si un scanner. E mult mai mult de atat. Ce am realizat noi la Mercy Street nu putea fi realizat fara tehnica de care am beneficiat si chiar si asa nu a fost suficienta. Am compensat insa lipsurile prin tot felul de mici artificii astfel incat sa iesim la liman.

Se poate trai din munca de scenarist pt animatii?

In Romania? In nici un caz. Nu numai in animatie dar in oricare alt gen de film. Nu cred, nu am intalnit scenarist care sa poata spune: eu imi asigur traiul, decent! numai din scris! Nu exista! Si daca exista mi-ar placea sa-l/s-o cunosc. In primul rand fee-urile pentru un scenariu sunt derizorii daca este sa comparam cu alte piete/tari. Ar trebui sa existe o productie de animatie uriasa la nivel national astfel incat toti scenaristii…sau sa zicem cei mai buni, sa aiba constant de lucru, de imaginat…chiar si pentru onorarii mai mici. In plus a scrie un film, un lung metraj nu este un proces atat de usor cum isi imagineaza unii. Nu stai 3-4 zile pe scaun la computer si gata, a iesit produsul.

Dureaza minim 1-2 luni pentru a scrie un prim draft si apoi pana la intrarea in productie e posibil sa ajungi la al 20-lea sau 30-lea draft. Adica 6-12 luni. Daca imparti fee-ul(onorariul) la aceste luni de munca ajungi la concluzia ca esti platit sub salariul minim pe economie. Ii invidiez pe americani pentru ca au acea WGA (Writers Guild of America) cu care nu se joaca nici un producator. In State orice rescriere de mai mult de 5 pagini este platita suplimentar. Au niste legi foarte clare si scenaristii sunt foarte bine protejati de aceste legi.
In rest, a scrie scenarii pentru spoturi publicitare… nu vine nici o agentie de publicitate sa spuna: pentru ca spotul este animat apelam la un scenarist de animatie. In nici un caz. Apeleaza tot la copywriterii agentiei, care poate stiu ce inseamna animatia, poate nu.

Stii, aici in Romania avem problema aceasta pe care nu vrem sa acceptam ca exista si sa incercam sa o rezolvam, ma refer la noi toti, la nivel de individ: actioneaza acolo unde ai experienta si expertiza! Nu te baga unde nu cunosti pentru ca nu o sa ai rezultatele asteptate. 
Noi ne pricepem toti la orice. Si-apoi la final stau toti cu mainile incrucisate, ridica din umeri si cauta vinovati in stanga si-n dreapta pentru esec.
Ca sa revin la intrebare, raspunsul este un categoric NU, din punctul meu de vedere.

As reveni, cu permisiunea ta, la o intrebare anterioara, despre animatia contemporana romaneasca. As sfatui animatorii, regizorii, scenaristii din Romania sa nu priveasca latura comerciala a filmului de animatie ca pe o paria a acestei industrii. Cu filme comerciale aducem spectatorii in salile de cinema, cu filmele comerciale se castiga bani pentru viitoare proiecte. 
Ca sa ajungem la a produce filme de arta in animatie trebuie intai sa vindem filme de animatie, nu doar sa le inscriem la festivaluri si sa punem pe raft cateva premii. Premiile de pe rafturi nu aduc producatori cu bani. Poate doar Oscarurile.

In acest moment pentru mine, ca scenarist de animatie, este mai important sa aduc in sala de cinema spectatorii, copiii si parintii lor deopotriva, sa le transmit un mesaj digerabil, sa le aduc zambetul pe buze si dorinta de a reveni la un alt film decat sa-i bombardez cu nu stiu ce forma de arta supra-mega-ultra-post modernista din care nimeni nu intelege nimic. Genul acesta de filme este dedicat numai profesionistilor din domeniu nu si publicului larg. Iar filmul este pana la urma entertainment.