Filmul este finantat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) cu suma de 525,574 lei. „Creditul de la CNC este un bun inceput si acopera aproximativ o patrime din tot bugetul productiei”, a precizat Alexei.
Alexei Gubenco face parte din noul val de regizori de filme romanesti de animatie. Am avut onoarea sa-l cunosc la Anim’est 2009. Scurtmetrajul sau, Marile sperante a obtinut mai multe distinctii, intre care: premiul „Ion Truica” in cadrul celei de a XII-a editii a CineMAiubit, premiul Cinemagia la Anim’est 2008, premiul pentru animatie al Uniunii Cineastilor din Romania (2008) si desemnarea ca Cel mai bun scurtmetraj de animatie al festivalului Euroshorts din Polonia (2009).
Mai jos aveti un Interviu cu regizorul Alexei Gubenco
Regizorul Alexei Gubenco: Romania are nevoie de un targ de film si de cursuri de vanzari pentru artisti.
Daniel Todoran-Rares: Ce studii ai?
Alex Gubenco: Am absolvit in 2009, regie la universitatea Hyperion din Bucuresti… si marketing la ASE in 2002.
Daniel Todoran-Rares: Ce filme de animatie ai realizat?
Alex Gubenco: In decembrie 2008 am terminat scurtmetrajul Vive la Crise! (V.L.C.), Marile Sperante (2008) si Opere alese… neintelese (2007).
Daniel Todoran-Rares: Imi place scurtmetrajul tau, V.L.C. 🙂 Care este povestea scurtmetrajului de animatie V.L.C.?
Alex Gubenco: Dupa ce cativa ani la rand am fost bombardati incontinuu cu „poluare”, „incalzirea globala” si „consumerism” a inceput un alt circ „Criza mondiala”. Uite ca astea toate s-au lipit si a iesit Vive La Crise!
Daca tot o facem pe iubitorii de natura ar trebui sa vedem criza economica mondiala ca pe o gura de aier proaspat si sa nu ne mai smiorcaim atit ca ne slabesc fesele de foame sau de la mersul pe jos.
De exemplu azi a picurat putin. Ploaia nu a fost curata pentru ca stropii uscati lasau pete pe haina. Azi am fost pistruiat. Inca nu stiu daca a fost o ploaie acida sau doar praf. Uite de asta V.L.C.
Daniel Todoran-Rares: Ce premii ai luat cu V.L.C.?
Alex Gubenco: In cazul V.L.C. inca nu pot vorbi despre premii. Primele proiectii in afara Romaniei vor avea loc in iunie. In Romania Vive La Crise! a parut mai degraba ca o gluma proasta. „Lumea sufera.. e criza… si asta face misto de oamenii plinuti si cu pofta de mancare”. Sa vedem, la toamna se numara bobocii.
Daniel Todoran-Rares: Iti place mai mult animatia 2D?
Alex Gubenco: De mult nu-mi mai pun intrebarea asta. Fac si 2D si 3D; cum s-ar zice, fac ce-mi place… sau fac ce vreau dar fac cu cap :). Chestia cu 2D-ul si 3D-ul mai degraba e un motiv de scandal intre tinerii entuziasti si veteranii nostalgici care, bineinteles, ca orice pensionar isi crede generatia sa mai buna decat „obraznicii astia”.
Daniel Todoran-Rares: Unde distribui filmele tale?
Alex Gubenco: Pentru Marile Sperante am un singur distribuitor exclusiv. Din cate stiu ei lucreaza mai mult cu televiziunile si cu retelele de VOD.
Majoritatea distribuitorilor au acoperire internationala, dar nimeni nu garanteaza absolut nimic.
Daniel Todoran-Rares: Mi-ai spus ca o firma din Spania iti distribuie scurtmetrajele. Poveste-mi…
Alex Gubenco: Asa este, doar ca acea firma imi distribue numai Marile Sperante. Nimeni nu este obligat sa distribue absolut tot ce faci. Majoritatea distribuitorilor sunt foarte selectivi. De exemplu, spaniolilor nu le-a placut V.L.C., au zis ca nu distribuie filme politice. De Vive La Crise! se va ocupa o firma din Canada.
Daniel Todoran-Rares: Ce parere ai despre filmul romanesc de animatie?
Alex Gubenco: O parere din ce in ce mai buna.
Daniel Todoran-Rares: Care este opinia ta despre lipsa productiilor autohtone de animatie pe posturile tv romanesti?
Alex Gubeco: Cred ca sunt cateva seriale animate la tv. Probabil fiecare canal tv colaboreaza intr-un fel sau altul cu un studiou… ceva tot iese. Din pacate pentru tv nu prea se fac decat niste animatii simpliste facute la repezeala pentru ca alfel nu e rentabil. Un minut de animatie cat de cat elaborat, costa prea mult ca sa-l produci si prea putin ca sa-l vinzi pentru un singur canal tv. Cine face animatie e obligat sa gandeasca global sa vinda in afara si, daca o fi sa vrea si unul din cele 2-3 posturi romanesti – cu placere!
Daniel Todoran-Rares: Spune-mi parerea ta despre festivalurile de animatie din tara.
Alexei Gubenco: Organizatorii festivalurilor, in general le-as sugera sa le pese de latura comerciala un pic mai mult. In primul rind sa aiba un festival profitabil, adica sa aiba spectatori si nu subventii. Si apoi sa atraga persoane care se ocupa cu vinzarile in industria filmului. Sa-i mai puna cu picioarele pe pamant pe artisti. De exemplu venirea lui Plimpton la Anim’est in 2008 a fost ca un dus rece pentru mine, tin minte cat de mult uram tot ce zicea el despre bani, bani, bani… M-a rupt din lumea mea comoda de artist.
De exemplu, organizatorii festivalurilor ar putea sa cheme unul – doi distribuitori, chiar daca aia nu o sa aiba din ce alege, macar ne dau niste sfaturi. Un curs pe tema asta ar fi binevenit. Ce e film am invatat, sa facem film am invatat, cum sa-l vindem sau cui sa-l vindem uite inca nu stim.
Un targ de film ar fi foarte interesant… poate prea interesant (de domeniul fantasticului).
Daniel Todoran-Rares: Aceste evenimente seamana mai mult cu intalnirile de la casele de cultura? 🙂
Alex Gubenco: In viziunea mea festivalul de film trebue sa fie o mare oportunitate si nu doar celebrarea filmului.
Daniel Todoran-Rares: Spuneai ca te asteptai sa existe intalniri cu reprezentanti ai unor televiziuni, case de productie, etc. si o mai buna promovare a evenimentului si „fenomenului” cultural in mass-media.
Alex Gubenco: Categoric, un festival trebue sa fie exact acel loc in care se intalnesc toti exponentii acestei bucatarii – critici, creatori, comercianti si spectatori. De exemplu, inca nu am intalnit niciun distribuitor sau vreun buyer la vreun festival romanesc. Poate nu am fost atent…
Daniel Todoran-Rares: Considerai ca aceste festivaluri nu te ajuta. Sugerai ca aceste manifestari au tendinte elitiste intr-un circuit inchis.
Alex Gubenco: Nu genralizam, fiecare festival cu traditiile sale. Toate festivalurile sunt bune intr-un fel sau altul. Unele te binedispun doar prin senzatia de aflare in treaba, altele iti dau niste sperante, altele iti ofera niste frustrari…
Daca e sa ma gandesc mai bine totul este de folos.
Daniel Todoran-Rares: Ce parere ai despre ultimele productii Pixar, DreamWorks Animation, etc?
Alex Gubenco: Ma ia invidia.
Daniel Todoran-Rares: Ce filme de animatie iti plac?
Alex Gubenco: Tom si Jerry.
Daniel Todoran-Rares: Iti plac scurtmetrajele de animatie realizate de studentii univ. din Canada si Franta? Care?
Alex Gubenco: Sunt buni si cei din Vancouver si cei de la Gobelins… Burning safari este singurul care imi vine acum in minte.
Daniel Todoran-Rares: De ce crezi ca Romania nu are niciun studiou de animatie de lungmetraj? In vara anului 2009, Dacodac Bucuresti a dat faliment.
Alex Gubenco: Primul lungmentraj de animatie romanesc o sa fie in limba engleza. Si al doilea… tot in enlgeza. Sau o sa fie „bani aruncati in vant”. Cine stie, poate se reuseste un film low cost facut doar cu entuziasti ca pe timpul comunismului.
Daniel Todoran-Rares: Ai primit propuneri din alte tari pentru a lucra in domeniul animatiei? Daca raspunsul este afirmativ, spune-mi despre ce este vorba.
Alex Gubenco: Am primti cateva propuneri, dar in momentul de fata am planuri aici, in Romania.
Daniel Todoran-Rares: Cei care iti admira scurtmetrajul de animatie, unde iti pot scrie? Ai website sau blog?
Alex Gubenco: www.gubenco.com