Să îl cunoaştem pe Josef, roboţelul care poartă numele celui care a inventat cuvântul „robot”, cehul Josef Čapek, fratele scriitorului Karel Čapek.
Povestea lui Josef, roboţelul bineînţeles, începe undeva, într-o grămadă de fier vechi, unde se regăseşte aruncat în mod nedrept. Aici, se reasamblează cu ajutorul unui şoricel, şi porneşte spre oraşul numit Machinarium – un loc metalic, ruginit, foarte ciudat, populat de roboţi – în căutarea prietenei sale. Acolo descoperă planul diabolic pus la cale de Frăţia Pălăriilor Negre de a arunca în aer turnul oraşului, reşedinţa conducătorului.
Încă de la început, reuşim să ne ataşăm de micul Josef, cu picioarele lui scurte, cu mersul legănat, capul mare şi un corp extensibil, care comunică cu cei din jur doar prin simboluri, imagini şi animaţii. Este o adevărată plăcere să îl însoţeşti în călătoria lui plină de surprize, deşi de multe ori te pune în încurcătură oferindu-ţi misiunea de a rezolva fel de fel de puzzle-uri care mai de care mai complicate. Personajele, peisajul industrial, scurtele flash-uri de memorie care te ajută să cunoşti mai bine personajele, micile creaturi ciudate, maşinăriile, toate desenate cu mare grijă reprezintă farmecul incredibil al acestui joc.
Judecând după felul în care este realizat am putea spune că este o „animaţie în desfăşurare”, a cărei poveste o descoperim prin intermediul fiecărui pas pe care îl facem în cadrul oraşului imaginar. Multi-premiatul „Machinarium” este primul joc lung lansat de Amanita Design, în anul 2009, urmat în 2012 de „Botanicula”.
“Botanicula” este povestea unui grup de cinci prieteni, care pornesc într-o călătorie în vederea salvării ultimei seminţe a copacului lor de origine, care este infestat de paraziţi.
Amanita Design este un studio independent specializat în jocuri video, cu sediul în Cehia, fondat în 2003 de către Jakub Dvorský. Acesta a absolvit Academia de Artă din Praga cu un proiect de joc online gratuit intitulat „Samorost”, nominalizat în 2004 la Webby Awards.
Decoruri organice suprarealiste se împletesc cu concepte naturale şi tehnologice, personaje inedite şi un fundal sonor deosebit în cadrul jocului “Samorost”. În anul 2005 Václav Blín s-a alăturat studioului ca animator, contribuind la crearea jocului „Samorost 2” (Webby Award, categoria jocuri, 2007), în prezent studioul lucrând la o nouă continuare.
„Questionaut” (2008) nominalizat la Premiile BAFTA pentru copii (2008) este un joc educaţional, disponibil online, creat pentru BBC, care te provoacă cu întrebări din diferite domenii pentru a reuşi să duci la bun sfârşit scurta poveste. Mai menţionez „Rocketman” (2004) – un joc publicitar pentru Nike şi „The Quest for the Rest” (2004) realizat pentru The Polyphonic Spree, o formaţie simfonică corală din Dallas, Texas, înfiinţată în anul 2000 de către Tim DeLaughter.
„Kooky” (2010) este o aplicaţie pentru iPad care include un film, o carte ilustrată, scene din culise, desene şi jocuri mici. „Kooky” este povestea unui băieţel care, obligat de părinţii săi, îşi aruncă la gunoi jucăria favorită, un ursuleţ de pluş numit Kooky. Acesta prinde viaţă şi fuge într-o pădure misterioasă, unde îşi începe aventura printre creaturi. Filmul îmbină animaţia cu păpuşi, stop cadru şi live action.
De la primele exerciţii de animaţie realizate de către Dvorský, de la desenul brut, simplificat, geometric chiar, până la fineţea detaliilor şi complexitatea poveştii remarcate în lucrările mai recente, studioul reuşeşte să atragă publicul pasionat de jocurile indie sau cu o oarecare ataşare faţă de copilărie şi lumea fantastică care pare a prinde viaţă sub ochii noştri.