Handbalista Cristina Neagu încurajează copiii să își accepte diferențele în noua campanie anti-bullying a Asociației Telefonul Copilului și Cartoon Network
• În primii trei ani de campanie, peste 4.300 de cazuri de bullying au fost înregistrate de Asociația Telefonul Copilului, la linia gratuită 116 111
• Aspectul fizic este principalul motiv pentru care copiii au fost hărțuiți, urmat de statutul social
• În peste jumătate dintre situații, copiii sunt expusi mai multor forme de bullying în același timp
Sportiva Cristina Neagu, desemnată de trei ori cea mai bună handbalistă a lumii, s-a alăturat în calitate de ambasador campaniei anti-bullying „Clubul Prieteniei”. Derulată de către Cartoon Network împreună cu Asociația Telefonul Copilului și ajunsă la a patra ediție, campania abordează anul acesta empatia, toleranța, acceptarea proprie, precum și a diferențelor între copii. Jumătate dintre apelurile primite la linia telefonică gratuită reclamă agresiuni care au ca motivație apectul fizic și statutul social.
În perioada 2015-2017, Asociația Telefonul Copilului a înregistrat un număr de 4.328 de cazuri de bullying. 54% dintre copii nu au vorbit cu nimeni altcineva despre abuzul la care au fost supuși, 24% au împărtășit cu prietenii sau colegii și doar 22% au vorbit cu părinții. Mai mult de jumătate dintre copiii care au apelat linia gratuită au fost fete (51.18%), 42.08% băieți și doar 6,74% au fost adulți, în special părinții celor agresați. În 62% dintre situații, copiii au semnalat că sunt expuși mai multor forme de bullying în același timp: fizic (îmbrâncire, deposedare de obiecte, lovire; verbal – insulte, umiliri, intimidări), relațional (zvonuri, situații stânjenitoare, bârfe, excluderi) și online (mesaje, filme, imagini cu conținut defăimător, jignitor, umilitor).
Principalele motive pentru care copiii au fost hărțuiți sunt aspectul fizic – 33,10%, statutul social -27,12%, interesele și pasiunile – 12,18%, situația scolară foarte bună – 8,21%, situația scolară mediocră – 7,55%, nevoile speciale sau dizabilitățile – 4,42%, etnia – 3,17%, religia – 2,14% și 2,11% orientarea sexuală.
„Anul trecut, unul din trei copii care a apelat Telefonul Copilului a solicitat consiliere psihologică pentru a gestiona abuzul de tip bullying. Acest fenomen dă măsura societății românesti de astăzi și a modelelor care sunt oferite copiilor. Și ne spune, totodată, că este cazul să acționăm în mod urgent. Părinții sunt cele mai importante repere ale copiilor în primii ani de dezvoltare, definitorii pentru configurația ulterioară a indivizilor. Formele de agresiune între membrii familiei, între aceștia și exterior, încurajează și validează atitudini și comportamente similare în rândul copiilor. Modul tendențios în care se discută în casă, aparent nevinovat, despre vecini, prieteni, colegi, episoadele de confruntări verbale, umilințe din trafic, din autobuz și alte interacțiuni, violența domestică între parteneri stau toate, împreună și separat, la baza agresiunii de tip bullying. Copiii noștri nu pot fi altfel decât suntem noi. Avem o responsabilitate imensă să le oferim ancore sănătoase și să îi învățăm, prin exemplul propriu, empatia, respectul, toleranța și îmbrățișarea diferențelor”, a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv, Asociația Telefonul Copilului.
Cristina Neagu s-a alăturat proiectului și este ambasadoarea mesajului de prietenie în spotul campaniei: “Mă bucur foarte mult să fiu parte din acest efort. Vreau să le transmit celor afectați de bullying că nu sunt singuri și că întotdeauna există un sprijin: părinții, prietenii, colegii sau Telefonul Copilului. De asemenea, vreau să îi încurajez să fie puternici, să aibă încredere în ei înșiși, să fie ei înșiși și să își accepte diferențele, indiferent de ceea ce aud în jurul lor”.
“Mesajul prieteniei merge mai departe anul acesta și adresăm problema complexă a bullying-ului într-un mod mai profund. În 2018, le spunem copiilor că este minunat să fii unic. Modul în care ne distingem unii de ceilalți ne face speciali și face ca lumea să fie mai interesantă. Acceptarea diversității, dar și a propriilor diferențe este o lecție de viață importantă și dorim să ne educăm copiii în acest spirit”, a declarat Malgosia Chapman, Vicepreședinte Brand & Content Engagement Europa Centrală și de Est, Turner.
Proiectul Cartoon Network și Asociația Telefonul Copilului urmărește conștientizarea și prevenirea fenomenului, precum și identificarea acelor cazuri de tip bullying – violență verbală sau fizică, abuz emoțional, hărțuire și excludere – care au nevoie de sprijinul specialiștilor și pot beneficia de serviciile de consiliere oferite de către psihologi și asistenți sociali. Copiii, victime sau colegii acestora, precum și părinții sunt încurajați să ceară sprijin la linia gratuită 116 111 sau să găsească sfaturi pe www.cartoonnetwork.ro/clubulprieteniei.
În cadrul campaniei, mesajul este susținut și prin Brățările Prieteniei, care sunt disponibile prin parteneriatul cu Noriel. Acestea pot fi găsite în toate cele 65 de unități ale rețelei și sunt oferite gratuit copiilor și părinților.
“CLUBUL PRIETENIEI CARTOON NETWORK” se derulează și în alte ţări din EMEA. Copiii pot afla detalii despre fenomenul bullying pe website-ul www.CartoonNetwork.ro/clubulprieteniei, unde pot, de asemenea, viziona videoclipuri animate și mesajul Cristinei Neagu.
Cartoon Network este postul de televiziune pentru copii care difuzează seriale de animaţie – atât comedii precum Uimitoarea lume a lui Gumball, Să-nceapă aventura, Un show obişnuit, cât şi seriale de acţiune şi aventuri ca Ben 10, Bakugan, Star Wars: The Clone Wars sau Generator Rex. Experienţa Cartoon Network este completată de jocurile, concursurile şi informaţiile de pe www.CartoonNetwork.ro. Cartoon Network este disponibil în 26 de limbi, în 25 de versiuni separate din 166 de ţări şi în 260 de milioane de case din întreaga lume. Cartoon Network este operat de Turner Broadcasting System, Inc., o companie Time Warner.
Cu o experienţă de 15 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional. 7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 ianuarie 2015, un număr total de 2.073.366 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 52.133 de cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom România. Pentru informaţii detaliate despre Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă invităm să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro și pagina FB www.facebook.com/asociatiatelefonulcopilului.