Cativa profesionisti in domeniul VFX, cu experienta in industria cinematografica mondiala, au deschis un studio la Bucuresti. Numele lor se regaseste pe genericele unor filme de succes, precum Omul Furnica

In urma cu un an, un roman care lucreaza in strainatate, in industria efectelor vizuale, mi-a spus ca isi doreste sa se intoarca in tara si sa dezvolte o afacere in domeniul animatiei si VFX. Mi-a povestit despre colegii lui bulgari care s-au intors in tara lor pentru a dezvolta afaceri in domeniul efectelor vizuale. Au primit facilitati din partea statului bulgar. Nu este un sectret ca unele efecte vizuale din filmele americane sunt realizate in tara vecina.

Industria efectelor vizuale din Romania nu primeste facilitati, precum sectorul IT, dar si asa, cativa profesionisti s-au intors in tara si au deschis cateva studiouri, incercand sa dezvolte acest domeniu. Un exemplu este studioul Static VFX din Bucuresti, infiintat de Liviu Dinu si Alin Dumitru, romanul care a participat la realizarea efectelor vizuale la filmul Omul Furnica.

Alin Dumitru si Liviu Dinu (a fost animator la video game The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn), reprezentantii studioului Static VFX, au acordat un interviu pentru proanimatie.ro:

 

Vorbeste despre experienta ta si a echipei tale.

Consider ca suntem un mix interesant de artisti cu viziuni si experiente diferite, impreuna adunand in CV companii precum Ubisoft, FrameBreed, Carioca, INDG, Double Negative London, Hollywood Film Works si DSG.

De ce te-ai intors in tara? Ai o experienta faina in domeniul VFX.

Ideea de a crea un studio, o echipa, care sa poata aborda orice fel de proiect a aparut usor usor pe masura ce avansam in experienta si observam ca si Liviu era pe aceeasi lungime de unda. Experienta pe care am avut-o afara a fost una dintre cele mai frumoase experiente profesionale si a intarit mai mult aceasta viziune, deoarce am putut observa indeaproape stilul de lucru care poate duce catre acel nivel de calitate. Da, este un drum lung, dar totul porneste de la atitudinea catre munca si pasiune, normal. Toate acestea adunate, m-au facut sa ma intorc si sa vad daca lucrurile ar functiona. Mai mult de atat, atmosfera de studio mai mic in care te poti implica in mai multe departamente, dezbateri, idei, ni se pare mai interesanta.

Cine sunt oamenii care lucreaza la studio?

Suntem o echipa de aproximativ 10 oameni, cu un intern si oameni care se ocupa de contabilitate, contracte, coordonare. Suntem o echipa tanara, cu oameni pasionati de ceea ce fac, cu dorinta de invatare, reactie buna la feedback si care nu au probleme sa isi argumenteze parerea cand vine vorba de discutiile pe baza proiectelor. Am reusit sa adunam artisti din diverse zone si studii: de la cinematografie, la inginerie, muzica, arte sau chiar oameni care au devenit autodidacti si fac fata cerintelor.

Cine este boss-ul la studio? 🙂

Studioul a fost pornit la initiativa mea si a lui Liviu, avand un ajutor financiar de inceput, locatie si ceva logistica de la Cristi. „Raportarea” in studio la noi nu este pe baza a cine este „boss-ul”. Interestul este ca proiectul, ideea sa ajunga mai departe intr-o forma cat mai buna iar ierarhizarea in acest fel nu ajuta. Supervizarea proiectelor este facuta de Liviu Dinu si mine.

Care este atuul vostru?

Probabil este prematur sa vorbim de un atuu ca un element ce ne-ar evidentia complet, cred ca acesta s-ar contura in anii urmatori si in plus, ar fi reactia pietei sa spuna acest lucru despre noi. Cum privim noi lucrurile? Tot conceptul este de a adopta pe cat posibil workflowul de afara, de aceea tinem foarte mult sa comunicam cu clientii, sa le explicam avantaje/dezavantaje, sa experimentam si sa progresam in acea directie cu fiecare proiect. De aceea cand mai avem timp liber, ni-l ocupam cu proiecte in-house care speram noi, vor iesi la lumina curand.

La ce lucrati acum?

Sunt mai multe proiecte in desfasurare, dintre care as enumera: SoareceleB, in regia lui Kim Stroe, Richard al treilea – un proiect in-house, un clip foarte interesant cu un extraterestru si inca doua reclame in desfasurare.

Am vazut pe imdb ca ai lucrat la scurtmetrajul de animatie The Best Customer. Despre ce este vorba?

The Best Customer este un scurtmetraj de animatie stop-motion, regia – Serghei Chiviriga, productia – DeFilm, care acum este prezent in tot felul de festivaluri de film. Toate decorurile si personajele arata superb si are o atmosfera aparte. A fost nevoie de o interventie in stilul Madame Tutli-Putli din partea noastra, in care am filmat actorii separat si am adaugat ochii si gura personajelor de silicon.

Revenind la business-ul tau, cat ati investit in studio? Care este cifra de afaceri, veniturile totale pe 2016 si profitul net?

Raportat cu sumele care se investesc in studiouri si ce inseamna cresterea unui asemea studio, am pornit totul cu fortele proprii si nu am fi reusit fara ajutorul unor prieteni care ne-au fost si ne sunt alaturi mereu. Interesul este de a reinvesti profitul pentru ca in urmatorii ani sa ne atingem targetul in ceea ce inseamna servere, pipeline, traininguri si tot asa mai departe.

Ce inseamna „industria” mioritica a animatiei si efectelor vizuale? Cateva date estimative. Cele mai multe contracte sunt de vfx sau animatie? Majoritatea comenzilor sunt locale sau din strainatate? Care este valoarea comenzilor?

Lucrurile nu stau excelent, pentru ca Romania nu are o educatie in aceasta directie. Da, este simplu sa arunci vina, insa este o realitate si ce tine de noi, facem: explicam de fiecare care sunt elementele implicate intr-o asemenea productie si chiar a aparut un articol pe blogul nostru despre implicarea VFX-ului in productie si cum pot fi eficientizate costuri: www.staticvfx.com/spark-series-intro-to-vfx-part-i/

Cred ca unui studio ii este foarte greu, daca nu imposibil chiar, sa traiasca din piata romaneasca, fara proiecte din strainatate. La o prima strigare, am spune ca avem un raport de 50/50 intre piata locala si cea din strainatate, cu o predilectie catre proiecte din strainatate in ultima perioada.

Ce planuri aveti?

Ne dorim sa terminam proiectul in-house si intre timp, suntem intr-un proces complicat de acreditare conform standardelor MPAA Ratings ce faciliteaza colaborari cu studiourile si casele de productie mari din afara. Primul pas este obtinerea certificarii ISO 27001, privind securitatea informatica. In acelasi timp, ne bucuram ca am facut pasul si beneficiem de o noua locatie, alaturi de Safe Frame, cu scopul de a sustine proiecte mari impreuna.

Acest domeniu are nevoie de atentia autoritatilor? Aveti nevoie de facilitati, precum sectorul IT?

Avem nevoie de atentia tuturor si mai ales de facilitati precum are sectorul IT in Romania. Reducerile de taxe pentru cinematografie ar crea o multime de locuri de munca si ar motiva foarte multi investitori si companii mari de afara sa isi realizeze filmele in Romania. Bulgarii se descurca excelent la acest capitol si sunt mult peste noi din punct de vedere legislativ si proiecte in acest sector, ca sa nu mai vorbim de Polonia, Ungaria si asa mai departe.

Daca cineva vrea un proiect facut de voi, care este primul lucru care il spuneti? 🙂

Sa treaca pe la noi sa bem o bere si sa vedem care este cea mai buna varianta de colaborare.

Sursa foto: proanimatie.ro si Static VFX