Les Contes de la Nuit. Michel Ocelot şi povestea umbrelor

afis les contes de la nuit, 2011Ce-ar fi dacă aş fi o prinţesă medievală, închisă în turnul unui castel gotic, iar tu ai fi un animal magic, pe care marea vrăjitoare l-a condamnat să hoinărească prin lume în căutarea dragostei? Ce-ai zice de nişte costume simple şi un peisaj plin de lumină şi culoare?

Tu ce poveste ai inventa? Aceasta este provocarea pe care Michel Ocelot ne-o lansează prin intermediul filmului său „Les Contes de la Nuit” (2011, 84 min.). Acest teatru de umbre – animaţie cu siluete – a fost singurul film francez selectat în competiţia celei de-a 61-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, în cadrul căruia a primit 8 nominalizări.

Michel Ocelot (n. 1943) şi-a dedicat întreaga carieră domeniului animaţiei, fiind pentru prima dată descoperit de publicul larg în 1998, odată cu lansarea primului său lungmetraj: „Kirikou et la Sorcière” (Kirikou şi vrăjitoarea), urmat de „Princes et Princesses” (Prinţi şi Prinţese), o selecţie de poveşti străvechi redate prin siluete, şi „Kirikou et les Bêtes Sauvages” (Kirikou şi animalele sălbatice). În 2006 termină cel de-al patrulea lungmetraj „Azur et Asmar”, prezentat în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, la secţiunea Quinzaine des Réalisateurs.

În cadrul filmului „Les Contes de la Nuit” – prima animaţie 3D – un băiat, o fată şi un tehnician, în spaţiul unui mic cinema care pare abandonat, dau viaţă imaginaţiei, inventând de fiecare dată o nouă poveste, a căror personaje principale sunt cei doi tineri. Pentru a realiza acest lucru, aceştia se documentează, caută inspiraţie pentru decoruri, costume, şi transformă o noapte obişnuită într-una de poveste, în care orice este posibil: vrăjitoare, zâne, fete de împărat, animale magice, muzică fermecătoare, inventând încercări nebănuite în clasica luptă dintre bine şi rău. Toate acestea sunt o reprezentare a procesului creator al artistului desenator. Înainte de începutul aventurii, Ocelot ne pune să aşteptăm în faţa unei cortine roşii, inducând emoţia surprizei unei piese de teatru.

Contes de la Nuit-Loup Garou

Filmul reia stilul timpuriu folosit în „Princes et Princesses” (2000) cu siluete negre, inspirate de arta egipteană, plasate pe un fundal creat într-o explozie de culori şi modele caleidoscopice. Ochii sunt angajaţi într-un dialog al privirilor, fiind singurul mijloc de redare a expresiilor şi sentimentelor. Dialogurile sunt simple şi uneori poate prea previzibile. Siluetele negre, impersonale, sunt portiţa oferită privitorilor pentru a pătrunde în poveste şi a intra în pielea personajelor.

 

www.jurnal-animat.blogspot.ro