Unul din punctele de atracție ale festivalului Encounters a fost un Masterclass despre lungmetraje de animație cu Directorul Creativ de la Aardman Animations, Peter Lord, cunoscut în special ca regizor al filmelor Evadare din coteț și Pirații! O bandă de neisprăviți. Aardman e, probabil, cel mai de succes studio de animație din Europa, ca să nu mai vorbim că îmi plac filmele lor o groază, așa că nu puteam să ratez ocazia de a-l asculta pe unul dintre fondatorii studioului. Lord a luat Pirații drept material de lucru și ne-a explicat pas cu pas procesul de a crea un lungmetraj de animație, de la ideea inițială la produsul final, ilustrând toate etapele cu clipuri în exclusivitate.
Nu știu dacă cineva care nu avea nici cea mai vagă idee cum se face un film de animație până atunci ar fi înțeles mare lucru din discursul lui Lord, mai ales că și el părea destul de convins că vorbește cu niște connaisseuri (de altfel, i-am recunoscut în sală pe câțiva dintre regizorii care aveau scurtmetraje în competiție). A fost însă oricum un prilej excelent pentru fanii Aardman să afle mai multe despre cum se fac lungmetraje la studioul lor preferat, care e procesul lor de creație, și să audă și câteva anecdote amuzante. De pildă, dacă nu știați, numele de Aardman li se trage de la un supererou dintr-un filmuleț pe care Lord și celălalt fondator al studioului, David Sproxton, l-au vândut cu succes BBC-ului, iar partea cu „aard” vine de la aardvark, un animăluț tare ciudat. „Dacă am fi numit studioul Lord & Sproxton, acum am fi fost și noi celebri”, a zis Lord, mai în glumă, mai în serios.
Fondatorul Aardman a explicat că regia pentru un lungmetraj de animație e foarte diferită de regia pentru live-action și că nu există nici un fel de glamour sau sclipici în toată treaba asta. Poate că Stanley Kubrick își putea permite să aștepte un scenariu și să se ocupe doar cu regia, că doar asta era treaba lui, dar un regizor de animație trebuie să se implice în poveste, chiar dacă, spre deosebire de scurtmetraje, unde faci multe lucruri de unul singur, pentru un lungmetraj trebuie să ai încredere într-o echipă mare de oameni. Lord e adeptul formulei narative clasice, cel puțin când vorbim de filme comerciale, deși e adevărat că pentru un lungmetraj, procesul de modelare al poveștii e lung și anevoios. De pildă, Pirații erau inițial pretextul unei călătorii de returnare a păsării-dodo Polly în țara natală, aflăm dintr-o scenă ștearsă, care n-a apucat să existe decât sub formă de animatic. Am avut ocazia să aruncăm un ochi la evoluția filmului de la schițe, la teste CG, la guri pentru marionete scoase din printerul 3D, la înregistrarea vocilor și filmarea finală în studio. Am aflat că Hugh Grant, vocea Căpitanului Piraților, nu s-a prea descurcat cu aspectele mai exuberante ale pirateriei (dar asta nu e o surpriză pentru cine l-a văzut pe Hugh Grant în vreun film) și că muzica de generic inițială era „Friggin’ in the Riggin’” a formației Sex Pistols, dar din păcate păstrarea unui generic atât de obscen într-un film pentru întreaga familie n-a fost posibilă. Directorul de imagine al Piraților, Frank Passingham, era și el prezent la fața locului și a preluat microfonul pentru câteva momente ca să răspundă la întrebări despre imaginea filmului, de pildă fundalurile create pe computer (din cauză că Pirații a fost filmat în 3D, perspectiva forțată și alte trucuri utilizate la Evadare din coteț n-au mai fost posibile, a explicat Passingham).
Dacă e să fim sinceri, sfaturile lui Lord despre producția de lungmetraj, cu Pirații ca exemplu, sunt probabil destul de departe de experiența animatorilor independenți sau de la studiouri mici care nu au parte de finanțarea și mâna de lucru de care se bucură un jucător mare precum Aardman. În economia șubredă din zilele noastre, sursele de finanțare s-au cam topit ca zăpada la soare, până și cele care au sprijinit multe dintre scurtmetrajele mai vechi ale studiourilor Aardman, cum ar fi BBC și Channel 4. Lord a recunoscut că s-a concentrat pe producții comerciale, deși chiar și pentru un nume ca Aardman vremurile s-au schimbat: „Vrem să facem filme mai ieftine”, a spus el, fără să respingă sugestia unui spectator de a se îndrepta spre Kickstarter pentru finanțare. Lord nu e prea optimist în ce privește șansele filmelor europene de a da lovitura în America, un subiect despre care oamenii de la Aardman știu ce vorbesc, din moment ce au trecut printr-un parteneriat cu Dreamworks. Apropo, știați că ideea inițială a filmului The Croods a apărut la Aardman? Desigur, între concept și execuția finală au trecut opt ani, divorțul studiourilor se petrecuse deja, iar din munca britanicilor n-a mai rămas în filmul care a ieșit pe piață decât coafura unuia dintre personaje.
Până la urmă a fost o după-amiază plăcută în compania unui mare animator, nu neapărat un mare orator, dar cu siguranță unul onest- întrebat de un spectator cât a fost de supărat, pe o scară de la 1 la 10, că “Pirații! O bandă de neisprăviți” n-au câștigat nici un premiu BAFTA, Lord a răspuns fără să ezite: “11, clar. Am fost așa de enervat! Că n-am câștigat e una, dar nici măcar o nominalizare? Așa un film britanic, plin de spirit britanic autentic!” O descriere care rezumă destul de bine studiourile Aardman în general, cu tot cu filmele și oamenii lor.
Sursa foto: IMDb si thepirates-movie.tumblr.com