Miercuri, 20 iulie 2011, la ora 18.00, la Muzeul Benzii Desenate (etajul 4 al Muzeului Naţional de Artă Contemporană), conferința Animaţia şi banda desenată, susţinută de Daniel Todoran-Rareș, sociolog şi editor al site-ului proanimatie.ro, deschide Seara animației contemporane românești. Conferinţa, cea de-a doua din seria organizată la MBD, va fi însoţită de o expoziţie de o zi şi va fi urmată de câteva proiecţii-eveniment: 1st Romanian 3D Stereoscopic animation experience, imagini (fragment și trailer) din lungmetrajul de animație Crulic – drumul spre dincolo, scurtmetraje realizate de tineri animatori din România, precum şi producţii ale unor creatori de origine română activi în străinătate.
1st Romanian 3D Stereoscopic animation experience (MediaPro Pictures, regia: Ștefan Buzea; producător: Raluca Coman) este prima animație românească 3D stereoscopică (poate fi urmărit cu ochelari 3D). Regizorul Ștefan Buzea este fiul cuplului de animatori Zaharia și Anamaria Buzea, creatorii serialelor de animație Bălănel și Miaunel, Peripețiile lui Ionuț, Temerarii de la scara 2, Roboțel și Creionel.
Crulic – drumul spre dincolo (coproducție româno-poloneză, realizată de compania Aparte film), scenariul și regia: Anca Damian, este realizat de animatorii Dan Panaitescu, Raluca Popa, Dragoș Ștefan, Roxana Bentu și Tuliu Oltean.
Membrii echipelor care au produs cele două filme vor fi prezenţi la eveniment și vor dialoga cu jurnaliștii și cu spectatorii.
Cei prezenţi vor avea ocazia să vadă banda desenată cu care animatorul român Bujor Ştefănescu, în prezent unul dintre cei mai cunoscuți creatori de filme de animație din Spania, a câștigat, la 13 ani, marele premiu la a doua ediție a concursului de benzi desenate organizat de revista Cutezătorii. Bujor Ştefănescu a lucrat pentru studiourile Walt Disney, Hanna-Barbera și pentru Cartoon Network.
Printre filmele proiectate se vor număra scurtmetraje realizate de Mihail Badica, cunoscut regizor de animație danez de origine romană.
Cu prilejul evenimentului va fi lansat site-ul proanimatie.ro – publicație electronică în care sunt oferite informații despre animația autohtonă și internațională.
Muzeul Benzii Desenate este un proiect pilot derulat de Institutul Cultural Român și Muzeul Național de Artă Contemporană cu sprijinul clusterului EUNIC în România, al Centrului Belgian de Bandă Desenată şi în parteneriat cu Asociaţia Bedefililor din România, în perioada 16 iunie – 16 octombrie 2011. Detalii: www.icr.ro/muzeul_bd; www.muzeulbd.ro
* * *
„În ultimii 21 de ani, zeci de tineri animatori români au fost nevoiţi să plece din ţară pentru a lucra în străinătate la diverse studiouri de animaţie. In prezent, ne mândrim cu animaţia generaţiei Gopo, cu animatorii români din străinătate şi cu scurtmetrajele de animaţie realizate de tinerii animatori romani. 20 de animatori români au lucrat în studiourile de animaţie din Ungaria.
Conform informaţiilor oferite de Asociaţia filmului de animaţie din cadrul UCIN-ului (Uniunii Cineaştilor din România), în România sunt 69 de animatori, dintre care doar 25 sunt activi. Producţia de film de animaţie din România se află în mâinile creatorilor independenţi, în absenţa unor studiouri mari care să le coordoneze activitatea sau a unei şcoli care să îi pregătească pe cei din acest domeniu.
Majoritatea animatorilor din România îşi realizează scurtmetrajele de animaţie acasă, cu forţe proprii. Sunt foarte puţini animatori care creează în studiouri de profil.
Cele mai multe scurtmetraje de animaţie româneşti sunt realizate în vestul ţării. Conform asociaţiei Metrion Oradea (organizatorul Festivalului de Film de Animaţie Metrion Oradea), aproximativ 50 de tineri animatori de naţionalitate maghiară realizează în fiecare an scurtmetraje. În Transilvania sunt câteva instituţii de învăţământ de stat şi privat care instruiesc tineretul în tainele animaţiei.
În cadrul competiţiei naţionale din cadrul Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est sunt multe scurtmetraje realizate de studenţii Universităţii Partium din Oradea şi Universităţii Sapientia din Cluj.“ – Daniel Todoran-Rareş