Anim’est și animația românească

De cîțiva ani încoace, Festivalul Internațional de Film de Animație ne readuce la începutul toamnei animația în prim-planul vieții culturale bucureștene. Nerăbdători să vedem cele mai noi creații ale animației românești și internaționale, sigur că pentru noi animatorii, fesivalul este și cel mai bun prilej de a ne revedea colegii și de-ai cunoaște pe cei mai tineri.

În fiecare seară după terminarea proiecțiilor, ne adunăm în jurul mesei la una din terasele din apropiere și trecem la partea cea mai interesantă a serii, discuțiile. Sigur că animația românească este poate subiectul cel mai preocupant și mai des întîlnit în conversațiile noastre, dar din păcate situația actuală nu ne permite să sperăm că lucrurile se vor schimba radical, prea curînd.

Unele subiecte revin an de an în discuție, fără să-și fi găsit o rezolvare fie ea chiar parțială, cu toate că în ultimii ani profesioniștilor din animația românească li s-au alăturat și oameni din presă în încercarea de a impulsiona animația românească.
Lipsa unei strategii naționale de revigorare producției de animație în Romania, este lucrul care personal mă îngrijorează cel mai mult și dacă nici mediul privat nu descoperă realele oportunități de afaceri din acest domeniu, viitorul nu ne poate oferi decît dezamăgire.

Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, împreună cu celelalte manifestări de același gen ce se organizează în fiecare an în România, merită toată admirația pentru efortul de a promova talentul creatorilor noștri din domeniul animației. Dar nu stă în puterea acestor festivaluri stimularea industriei de animație, căci pentru acest deziderat este nevoie de strategii și investiții pe termen mediu și lung.

Situația de astăzi a animației românești nu poate fi îmbunătățită, decît printr-o intervenție susținută și de un plan pe termen mediu și lung, ce ar trebui elaborat de Guvernul României și integrat în planurile de dezvoltare sectoriale la nivelul Comunității Europene.

………………………………………………………….

Virgil Toader a fost director de animație la studioul Dacodac România. A lucrat șase ani la un studiou de animație din Barcelona. În prezent lucrează în industria jocurilor video, la Gameloft.

Artistul a supervizat ca director de animație trei lungmetraje și mai multe seriale de televiziune.
Virgil Toader a fost directorul de animație al studioului Dacodac timp de opt ani, din care trei în perioada animației clasice – 2D și alti cinci în perioada animației 3D.

În perioada în care animația se realiza în maniera clasică pe hîrtie, Virgil Toader superviza munca unui număr mult mai mare de desenatori și atingea mai toate aspectele muncii de director de animașie. De la design-ul personajelor, dezvoltarea layout-lui de animație și de decor, a animației în schiță și în faza finală, trecînd prin etapele de interpolare și curățare a desenelor pînă la digital compositing. În acea perioadă pe lîngă numărul mare de desenatori pe care îi coordona la Dacodac trebuia sa supervizeze și animația lucrată de colaboratorii externi.

În 2011 a lucrat pentru cîteva luni la Gameloft Barcelona, în echipa de animație a jocului Tintin, după care a revenit în țară unde s-a reintegrat în echipa de la NOVA 3.

virgiltoader.com