Cronica de film: Batman și Spiderman recuceresc sălile de cinema


Cel mai recent film din seria Batman, intitulat Cavalerul negru: Legenda renaşte/ The Dark Knight Rises, a obţinut încasări spectaculoase şi a debutat pe primul loc în box-office-ul nord-american, în ciuda masacrului din Colorado, cînd 12 persoane au fost împuşca­te mortal la premiera peliculei.

James Holmes, un student în vîrstă de 24 de ani, a ucis 12 persoane şi a rănit alte 58, după ce a intrat în sala plină cu spectatori a cinematografului din oraşul Aurora, unde era programată premieraThe Dark Knight Rises, al treilea film din seria Batman, care este regizat de Christopher Nolan. Şeful poliţiei din New York a spus că asasinul ar fi declarat în momentul arestării că era Joker, personajul negativ din seria Batman, prezentat în filme cu părul vopsit în nuanţe stridente. Cu toate acestea, tragicul incident nu i-a împiedicat pe numeroşii fani ai „Omului-liliac“ să ia cu asalt cinematografele nord-americane pentru a vedea cel mai recent opus, mult aşteptat, din seria Batman.

Imediat ce a avut loc evenimentul neplăcut din Colorado, premiera de la Paris a filmului Batman a fost amînată. Hollywood Reporter a publicat informaţia că au fost anulate şi interviurile cu regizorul Christopher Nolan şi cu actorii care au interpretat rolurile principale. Stu­diourile Warner Bros. au dat o declaraţie de presă în care se arată „profund întristaţi să afle despre această întîmplare şocantă“. „Transmi­tem cele mai sincere condoleanţe familiilor şi celor dragi victimelor, în aceste clipe tragice“, s-a mai spus în declaraţie. Potrivit unor surse anonime din cadrul companiei Warner Bros., aceasta ar fi retras din cinematografe trailerul de la filmul Gang­ster Squad, un thriller a cărui acţiune se desfăşoară în anii ’40, cu Sean Penn şi Ryan Gosling.

www.thedarkknightrises.com

Site-ul Deadline susţine că trailerul, care ar fi trebuit să ruleze concomitent cu cel al filmului Batman: The Dark Knight Rises, avea ca scenă principală una în care un grup înarmat intră într-un cinematograf şi începe să împuşte spectatorii care urmăresc un film.

Sociologul Sergiu Bălțătescu, conferențiar la Universitatea din Oradea consideră că toateproducţiile culturale pe care le consumăm ne influenţează, de multe ori în feluri pe la care nici nu ne gîndim. “În ce priveşte ceea ce s-a întâmplat la premiera filmului Batman, este un caz extrem al fenomenului pe care sociologii comunicării îl numesc interacţiune parasocială. Tipul de relaţie unidirecţională pe care îl avem cu vedetele de cinema sau de televiziune este paradoxală: noi ştim foarte mult despre ei, ne sunt familiari ca nişte membri ai familiei. Cam aşa a fost şi cu personajul Joker: teroristul (să nu ne ferim de termenul asta şi în viaţa de zi cu zi) s-a identificat puternic cu un personaj fictiv. Dar aici cred că focusul mass-media este greşit şi ar trebui să ne uităm în altă parte. În primul rând, vinovaţii nu trebuie căutaţi printre producătorii filmului, cărora nu li se pot imputa crimele comise cum, de pilă, nu este Elvis responsabil de sinuciderile petrecute imediat după moartea sa. Ar trebui, printre altele, să ne uităm la legile privind controlul armelor în SUA. Spectatorii aceia din Colorado nu sunt primele victime ale legilor prea permisive cu portul de armă (Michael Moore atrăsese atenţia asupra acestui fapt cu ani înainte în Bowling for Columbine). În privinţa asta n-aş îndemna la temeri de genul celor ale spectatorilor din Franţa. Mai pică şi conaţionalii noştri în patologic, dar nu au atâtea arme la îndemână… În al doilea rând, este surprinzător că atacatorul s-a identificat cu personajul negativ. De obicei filmele acestea sunt poveşti morale în care binele învinge răul. Re-vedem (recitim, repovestim) cu plăcere aceste fabule încă de la începutul lumii, spun antropologii, celebrând de fiecare dată victoria binelui asupra răului. Asta ne fereşte şi să fim infliuenţaţi prea tare de producţiile violente: sensul violenţei este în cele mai multe cazuri în aceste filme unul negativ. Vedem că e rău să fii violent şi total neproductiv, pentru că binele câstigă întotdeauna. Că acum unii spectatori se identifică cu personaje precum Joker arată că producţiile de tipul acesta au devenit mai complicate din punctul de vedere al sensului, tot aşa cum de pildă westernurile recente nu mai au aceeaşi dihotomie răufăcător-şerif. Aş spune că morala post-industrială începe să se complice. Privim altfel răul, şi câteodată ne raliem estetic la el. Devine „cool” să fii tu persecutorul… Poate totul a început cu estetica urâtului – cel puţin eu aşa citesc implicaţiile lui Hugo Friedrich din cartea lui Structura liricii moderne”, a declarat sociologul Sergiu Bălțătescu.

Sergiu Bălţătescu a primit premiul „Dimitrie Gusti” al Academiei Române pentru lucrarea sa, „Fericirea în contextul social al tranziţiei postcomuniste din România. Determinări sociale şi strategii individuale”.

Sergiu este redactorul șef al revistei Sociologie Românească.

 

Batmanul lui Christopher Nolan

Dark Knight Rises/Cavalerul Negru: Legenda Renaste, producţie Warner Bros Pictures şi Legendary Pictures este finalul epic al trilogiei semnate de Christopher Nolan. Scenariul este semnat de Christopher Nolan și Johathan Nolan, după o poveste de Christopher Nolan și David S. Goyer. Filmul are la bază personaje publicate în benzile desenate lansate de DC Comics. Personajul Batman a fost realizat de Bob Kane. Echipa creativă a filmului îl include pe directorul de imagine Wally Pfister, care de curînd a cîștigat un Premiu Oscar pentruInception, o producție semnată tot de Christopher Nolan.

Paul Franklin și Chris Corbould, ambii cîștigători ai Premiului Oscar pentru efectele vizuale din Inception, au supervizat efectele vizuale din film. Muzica îi aparține cîștigătorului Pre­miului Oscar Hans Zimmer (The Lion King). Pentru realizarea filmului, Christopher Nolan utilizează camerele IMAX chiar mai mult decît a făcut-o pentru The Dark Knight, care a intrat în istorie drept primul proiect cinematografic de amploare care a fost filmat parțial utilizînd camere IMAX.

Alexandru Popescu, specialist în efecte vizuale, consideră că ultimul film din trilogia Batman a lui Nolan este entertainment pur. Pă­rerea mea este că, timp de aproximativ o oră, filmul este puțin plictisitor – seamănă cu o telenovelă, cu un Batman în planul al doilea, după care avem parte de multă acțiune și efecte vizuale. Noua producție cinematografică durează aproape trei ore. Eu am fost încîntat de ultimele două ore ale filmului. Citîndu-l pe Alexandru, pot spune că este, într-adevăr, divertisment, completînd că este de bună calitate – în format IMAX.

Lui Alexandru Popescu i-a plăcut ritmul acțiunii, i-au plăcut personajele și dinamica dintre ele. „Totul se întîmplă la o scară mai mare decît în filmele precedente şi au apărut și foarte multe scene în care scenariul sfidează logica. Din punct de vedere vizual însă, nu am absolut nimic de reproșat, calitatea efectelor este remarcabilă. Mai mult de 70 de minute din film au fost livrate de către Double Negative, compania care s-a ocupat de efectele vizuale, la rezoluție dublă față de standardul actual din film, pentru o experiență și mai intensă în cinematografele IMAX. Acest lucru nu necesită doar o mare putere de calcul, ci și o precizie mult mai mare din partea artiștilor care lucrează la film, iar eu cred că a meritat efortul, imaginile sînt fantastice“, precizează Alexandru Popescu, cel care a realizat efectele vizuale la filmul Disney, Piratii din Caraibe, la The Moving Picture Com­pany Londra (MPC), una dintre cele mai mari companii de visual effects din lume.

Au trecut opt ani de cînd Batman a dispărut în noapte, transformîndu-se, din acel moment, din erou în fugar. Asumîndu-și vina pentru moartea procurorului Harvey Dent, Ca­valerul Negru a sacrificat totul pentru ceea ce el și Comisarul Gordon sperau că e o cauză mai bună. Pentru un timp, criminalitatea oraşului Gotham fiind zdrobită sub greutatea Actului Dent împotriva infracționalității.

Dar totul se va schimba odată cu sosirea unui hoț ingenios. Cu mult mai periculoasă se dovedește însă a fi apariția lui Bane, un terorist mascat al cărui crud plan pentru Gotham îl determină pe Batman să iasă din exilul autoimpus. Dar chiar și atunci cînd își pune pelerina și masca, e posibil ca Batman să nu se poată măsura cu Bane. O să vedeți un Batman care poate fi și învins. Personajele negative din film pornesc o revoluție cu tendințe bolșevice, adaptînd mesajul revoluționar pentru clasele sociale lovite puternic de criza financiară și care le face pe acestea să se răscoale, să li se alăture. Vizate de furia lui Bane sînt corporațiile şi oamenii de afaceri. Atunci cînd Batman zace într-o groapă – o închisoare atipică – și nu mai veghează peste Gotham, anarhia lui Bane inundă orașul. O să vedeți că momentele cu Batman din închisoare și cele cu încercările sale de evadare seamănă cu alte producții cinematografice. Am avut impresia că îl văd pe Rambo luat prizonier de vietnamezi. Și în filmele cu Rambo, personajul principal era persecutat și închis într-o groapă. Mo­mentul evadării și al discuției cu bătrînul din închisoare seamănă cu secvențele din Star Wars, cînd Luke Skywalker primeşte poveţe de la maestrul Yoda. Nu vă îngrijorați, filmul nu este o parodie. Respectivele scene sînt bine regizate şi nu creează senzația că Batman zboară precum Clopoțica din desenele animate Disney. Expe­riența regizorală a lui Nolan își spune cuvîntul.
Christopher Nolan (regizor, scenarist, producător) este un realizator de filme multipremiat, admirat pentru realizările sale ca regizor, scenarist şi producător.
Cavalerul Negru: Legenda Renaşte este finalul trilogiei create de Nolan în 2005, cu Batman Begins, în care Christian Bale deţine rolul principal. Apreciat de critici şi de public, Nolan a re­inventat universul Batman şi a creat un personaj interesant pentru publicul epocii noastre. În 2010, Nolan a captivat publicul cu un thriller SF, Inception, regizat şi produs de el, după un scenariu original, semnat tot de el. Contro­versata dramă a avut succes în toată lumea, realizînd încasări de peste 800 de milioane de dolari şi devenind unul dintre cele mai discutate filme ale anului. În prezent, Nolan lucrează la mult-aşteptatul film cu Superman, Man of Steel, care va fi regizat de Zack Snyder şi urmează a fi lansat pe 14 iunie 2013.

 

Uimitorul Om-Păianjen


În cel mai nou film cu Spiderman o să vedeți un supererou Marvel, care seamănă cu personajele din serialele live action de pe Disney Channel. „Tre­buie să recunosc, am fost ușor dezamăgit de Spiderman. Este clar că filmul este un blockbuster cla­sic și de aceea mă așteptam la ceva spectaculos. Deși a­rată grozav și nu cred că i se pot reproșa mul­te din punct de vedere vizual, am rămas cu senzația că aș fi vrut să fiu mai mult timp în pielea personajului. Sce­na dinspre final, cînd se balansează între macarale, mi s-a părut grozavă, chiar puteai simți un gol în stomac între sărituri, dar parcă a durat mult prea puțin ca să motiveze un remake. Aș fi înţeles dacă seria ar fi fost reinventată pentru a crea un Spiderman mai aproape de ideea originală, cu efecte vizuale actualizate la puterea tehnologiei de astăzi. Din acest motiv, nu cred că noul film aduce destul de multe îmbunătățiri încît să fie considerat ceva mai mult decît un film mediocru“, precizează Alexandru Popescu de la Londra, românul care lucrează în industria mondială de efecte vizuale.

theamazingspiderman.com

Filmul The Amazing Spiderman/ Uimitorul Om-Păianjen este o producţie Marvel, în regia lui Marc Webb, iar scenariul este semnat de James Vanderbilt, Alvin Sargent şi Steve Kloves. Subiectul este realizat de James Vanderbilt, după benzile desenate create de Stan Lee şi Steve Ditko. Efectele vizuale sînt realizate de Sony Pictures Imageworks Inc., sub supervizarea lui Jerome Chen. Stan Lee (autorul benzilor desenate The Amazing Spider-Man) a contribuit la crearea a peste 90% dintre personajele de benzi desenate de la Marvel Comics. Printre acestea, se numără unele devenite celebre în lumea întreagă, cum ar fi Spider-Man, The Incredible Hulk, X-Men, The Fantastic Four, Iron Man, Daredevil, The Avengers, Silver Surfer şi Dr. Strange.

Anul 2012 marchează aniversarea a 50 de ani de la prima apariţie a personajului Spi­derman în paginile benzilor desenate publicate de Marvel Comics. Jerome Chen, supervizorul efectelor vizuale la film, a fost nominalizat la Premiul Oscar pentru efectele vizuale din filmul Stuart Little. De asemenea, el a contribuit la realizarea unor filme de mare succes precum:Godzilla, Beowulf, Stuart Little 2, The Polar Express, James and the Giant Peach, The Ghost and the Darkness, In the Line of Fire ş iContact.

The Amazing Spiderman a fost filmat în 3D. În concluzie: noul film cu Spiderman nu este uimitor, dar este ok pentru o poveste „reîncălzită“. Este un film bun pentru generația tînără și pentru iubitorii de divertisment în format 3D și IMAX.