„Industria” animatiei romanesti are nevoie de o reforma pentru a creste sanatos. Toti vorbesc de lipsa baniilor, dar nimeni nu vorbeste despre lipsa personalului de la firmele romanesti de productie de animatie si vfx. Romania are nevoie de o scoala de animatie, infiintata cu sprijinul statului si a sectorului privat. O facultate ar ajuta mult la dezvoltarea acestui sector.
De asemenea, statul ar trebui sa ofere facilitati pentru cei care investesc in domeniul animatiei si vfx. Nu este suficient sa oferi finantare prin intermediul CNC-ului. Nu toata lumea vrea sa creeze scurtmetraje si lungmetraje de animatie. Sunt multi care vor sa ramina „executanti” pentru proiectele din strainatate. Este mult mai greu sa realizezi scene de animatie sau de efecte vizuale pentru diverse proiecte cinematografice, tv, new media, games, etc. Pentru asemenea proiecte ai nevoie de multi oameni specializati.
Propunerile legislative venite din partea ministerului culturii pentru animatie sunt bine venite, dar din pacate nu au sustinere din partea clasei politice. Daca ar exista vointa politica, animatia romaneasca ar avea mai multi bani de la CNC. Finantarea ar creste de la 50% la 100%. Totul ar trece de la credit direct la subventie, inclusiv pentru scurtmetraje si lungmetraje de animatie. Producatorii ar scapa de obligativitatea returnarii creditului dupa 10 ani de la realizarea animatiei.
Bogdan Lazar, directorul general al studioului de animatie si vfx Golem, prezent la o dezbatere de la Anim’est, a propus organizarea unui pich la CNC pentru desemnarea proiectelor cistigatoare. Oameni din domeniul animatiei europene si americane ar putea decide cine merita finantare de la CNC. Alt reprezentant al comunitatii animatiei romanesti considera ca este nevoie de un regulament nou pentru concursul de proiecte de animatie. Personal am observat multe nereguli in privinta punctarii proiectelor de animatie. Un scenariu considerat slab de membrii comisiei de evaluare a fost salvat de comisia tehnica a CNC-ului pentru simplu motiv ca producatorul a strins multe puncte – pentru premiile obtinute la festivaluri, vinzarea filmelor sale, etc.
CNC-ul ar trebui sa finanteze si productile de seriale de animatie pentru televiziune si Internet. Statul ar cistiga din vinzarea lor. Cu bani de la CNC, eventual si de la MediaDesk si din sectorul privat, producatorii romani ar putea realiza seriale de animatie de succes.
„Sunt prea putine fondurile destinate cinematografiei, pentru a multumi pe toata lumea si evident ca in aceasta lupta vor cistiga mereu oportunistii. Cred ca proiectele prezentate pentru finantare ce au cu adevarat valoare culturala, sunt foarte putine si pentru acestea ar trebui sa fie facute eforturi remarcabile, de la productie pina la difuzarea filmului. Ce faci insa cu aceia care si-au gasit o sursa de venit din aceste finantari? Fie ca sunt cineasti sau organizatori de festivaluri, ei au construit un intreg sistem ce lucreaza perfect si care la fiecare schimbare din zona politicului se innoieste prin schimbari ale regulilor acestui joc.
Ma bucur ca nu depind economic de banii cinematografiei si sunt solidar cu cei care lupta pentru schimbarea mentalitatilor si a practicilor pe care le criticam mai devreme.
Nu cred ca poate exista o lege dedicata cinematografiei care sa-i multumeasca pe cineastii romani, inainte de a se petrece acea schimbare la nivelul mentalului colectiv”, a declarat Virgil Toader.
Valentin Eliseu propune audit dupa fiecare etapa de productie a filmului: preproductie, productie si postproductie. Cine nu respecta termenele, sa fie penalizat cu scaderea proportionala a finantarii. Animatorul vrea o interdictie la concursurile CNC pentru cei care au obtinut bani de la institutie si nu au produs nimic.
„Trebuie sa reinvatam sa ne vindem marfa. Daca se vinde, aduce bani. E vorba de promovare, de marketing, de reclama. Pe vremuri ne faceam vacantele trimisi de studio, cu filmele in brate, prin toate taberele de copii din tara. Ne promovam filmele.
Trebuie sa refacem drumul catre spectator. Marirea cotei de difuzare trebuie sa fie insotita de un demers comercial, de marketing”, a afirmat Calin Cazan.