Don Hahn pentru proanimatie.ro: „Pentru România, ar fi momentul oportun să-şi relanseze industria animaţiei”

Interviu cu Don Hahn, producătorul animației “Frankenweenie”, cel mai recent film regizat de Tim Burton.

Lungmetrajul de animaţie “Frankenweenie”, cel mai recent film regizat de Tim Burton, a deschis cea de-a 56-a ediţie a Festivalului de Film de la Londra (10 – 21 octombrie). Filmul va fi proiectat simultan în 30 de cinematografe din Marea Britanie, în aceeaşi seară în care va avea premiera europeană la cinematograful din Leicester Square din Londra. Disney va distribui apoi această peliculă în toate cinematografele europene începând din 17 octombrie.

Filmul de animație este un remake dupa un scurtmetraj cu același nume realizat de Tim Burton în 1984.

Realizat în alb-negru şi turnat în 3D, “Frankenweenie” spune povestea unui băiat şi a câinelui său. După ce mult iubitul lui câine Sparky a murit în mod neaşteptat, tânărul Victor se foloseşte de puterea ştiinţei pentru a-şi readuce prietenul la viaţă – care va avea după aceea doar câteva modificări “minore”. El încearcă să îşi ascundă “creaţia”, dar atunci când Sparky iese din casă, colegii de şcoală ai lui Victor, profesorii lui şi de altfel întreg oraşul află cu toţii că obţinerea unei a doua vieţi, după moarte, poate fi ceva monstruos. Regizorul american Tim Burton este cunoscut în lumea cinematografiei pentru estetica sa în care melancolia se îmbină cu fantezia, horror-ul gotic şi comedia, câteva personaje din creaţiile sale, precum Edward-Mâini de Foarfecă şi Sweeney Todd, un bărbier însetat de sânge, devenind legendare.

Frankenweenie va fi lansat in Romania in luna ianuarie 2013.

Ce înseamnă animația pentru dumneavoastră?

Iubesc arta animației și modul ei de a te transporta oriunde și de a crea o lume fantastică, ceea ce nu poți face întotdeauna cu actori.

Cum ați debutat în industria filmului de animație?

Inițial am studiat arta la universitate, dar am avut un job de vară la Disney. Am fost doar un mesager la ultimul nivel, dar am avut ocazia să lucrez cu unii dintre cei mai mari animatori care au lucrat cu Walt Disney: Eric Larson, Woolie Reitherman, Frank Thomas, Ollie, etc.

De la cine ați învățat animație?

In principal de la Eric Larson și Don Bluth. Am fost asistentul lui Don Bluth la Pete’s Dragon si am învățat multe uitându-mă la el cum lucrează. De asemenea am fost un mare fan a lui Walt Stanchfield, antrenorul si trainer-ul nostru la studio in anii `70, `80.

Ce înseamnă să fi producător de film de animație? În ce constă munca de producător în industria filmului de animație?

Producatorii se împart în mai multe categorii. Unii strîng banii, unii sunt executivi, alții se implică în creație. As spune că eu sunt unul creativ. Coordonez proiectul chiar de la început și lucrez cu artiștii și muzicienii să spunem o mare poveste. Pentru mine este important să angajez cei mai buni oameni pentru că ei sunt cei care îți vor face filmul special.

Sunteți cunoscut ca producător nominalizat la Oscar, cunoscut pentru filmele de animație, Lion King, Beauty and the Beast, Who Framed Roger Rabbit, The Hunchback of Notre Dame, Atlantis: The Lost Empire și filmul nominalizat în 2006, The Little Match Girl. Ce amintiri aveți din perioada respectivă ca producător de filme de animație?

A fost o perioadă dificilă. Animația a fost aproape închisă în `80 și am muncit din greu să demonstrăm că această generație poate spune povești nemuritoare adaptate tradiției Disney. Aveam niște oameni minunați (ca și acum) și eram un studiou tînăr care știa că putem face orice. Eram foarte motivați să facem diverse lucruri, forțînd limitele animației. Așa au ieșit cîteva filme bune în acea perioadă . Am făcut chiar și un documentar despre acele timpuri – Waking Sleeping Beauty.

Ați fost şeful interimar al diviziei de animaţie Disney, în timpul fuziunii cu Pixar Animation Studios. Ce a cîștigat Disney în urma achiziției Pixar? Și ce a pierdut?

Nu cred că am pierdut ceva. Pixar a fost întotdeauna un văr apropiat a lui Disney și întotdeauna le-am admirat munca. Am cîștigat însa cultura lor. Ei au mixat interesant arta cu tehnologia care a impins limitele producției de film către o calitate superioară. Disney a cumpărat Pixar cu mulți ani în urmă, iar acum se văd rezultatele în filme. Consider că Brave și Wreck it Ralph sunt două exemple extraordinare ale viitorului.

Dacă ați fi acum la conducerea studiourilor Disney – Pixar, care ar fi prima decizie a dumneavoastră?

Să-l pun pe artist responsabil. Cu oameni buni. Artistii si scenaristii sunt cei care ar trebui să fie împuterniciți să spună poveștile. Ca producător treaba mea este să ofer o cultură/ un mediu în condiții de siguranță în care ei să se exprime și să creeze filme mari.

Ce vă place mai mult să faceți: filme documentare, live-action sau filme de animatie?

Documentarele au propriile lor provocări, acelea de a pune laolaltă povești complexe fără să ști care este finalul lor. Documentarele The Disneynature sunt în mod deosebit interesante pentru că nu le poți face un scenariu. Trebuie să te bazezi pe animale pentru a spune povestea. Animația va fi întotdeauna în inima mea, însă îmi face plăcere să lucrez în aceste medii diferite.

Conform informațiilor din presa americană, filmele de animație sunt cele mai profitabile investiții din industria cinematografică. Ce părere aveți?

Da, ai dreptate. Sunt de obicei pentru o audiență generală și investitorii sunt foarte precauți unde își cheltuiesc banii. Ei știu întotdeauna că vor obține un profit dintr-un film Disney sau Pixar.

Dacă ne uităm cine a cîștigat anul trecut Oscarul și alte premii, o să observăm că Disney – Pixar și Dreamworks Animation nu mai au supremația. Mă refer la filmul de animație Rango produs de Industrial Light & Magic, cîștigătorul premiului Oscar pentru cel mai bun film de animație. Este perioada studioriilor relativ noi, precum Illumination și altele?

Îmi place că a cîștigat Rango. Este un film bun și nu ar avea nimeni de cîștigat dacă industria ar fi monopolizată de unul sau două studiouri. Competiția din partea altora ne ține cu picioarele pe pămînt și ne împinge să ne facem treaba cît mai bine și să nu lenevim. Dacă mi-ar plăcea să cîștig an de an? Da, dar chiar acum avem un boom în industria animației și este incitant să vezi ce fac și ceilalți.

Ce părere aveți despre „industria” filmului european de animație? De ceva timp, filmul de animație spaniol și britanic a cucerit publicul american. Mă refer la Chico & Rita.

Chiar mi-a plăcut Chico & Rita. Este o abordare noua a animației și muzicii. Animația, ca afacere, inclusiv efectele vizuale sunt în creștere în Europa și vor urma niște opere minunate din Spania, Franța, Anglia și Germania.

Vă rog sa vorbiți despre documentarul dumneavoastra, Waking Sleeping Beauty.

A fost o poveste extraordinară care trebuia spusă și întrucât am trăit-o, am simțit-o, eram în măsura să o spun. Colegul meu Peter Schneider a venit cu conceptual și lucrând împreună am reușit să avem colaborarea cu toți artiștii și jucătorii cheie din vremea aceea precum: Jeffrey Katzenberg, Roy Disney și Michael Eisner. De asemenea, am arătat cît de aproape erau studiourile Disney de a închide divizia de animație din cadrul companiei.

Sunteți producător la remake-ul lui Tim Burton, Frankenweenie. Acest lungmetraj stop-motion înseamnă revenirea dumneavoastră în industria animației. Aveți emoții? O să fie si un fel de debut – o sa fie primul film al dumneavoastră în format IMAX 3D. Ați mai colaborat cu Tim Burton?

Îl cunosc pe Tim de la începutul carierei mele profesionale, este un prieten și un regizor extraordinar. Tocmai am lansat acest film la Fantastic Fest din Austin și cronicile sunt extraordinare. Tim a creat ceva foarte special și să sper ca și publicul să simtă același lucru la lansarea din octombrie. Animația îți intră în sînge, am avut emoții sa aduc pe ecrane acest film împreună cu Tim și producatorul nostru Allison Abbate și o extraordinară echipă de artiști și animatori europeni de la studioul noustru din Londra.

Care este „povestea” numirii dumneavoastră ca producător la filmul lui Tim Burton?

Eu am fost cel care a venit cu ideea ca Frankenweenie să devină film de lungmetraj. Am trimis ideea în 2005 și la Disney și lui Tim. Tim a fost interesat de această posibilitate și am demarat de atunci. El a avut întotdeauna o relație bună cu Disney și chiar cred că a creat un film special.

Ce puteți să-mi spuneți despre această producție?

Ei bine, sunt multe surse de informații chiar în acest moment. Am inceput cu scenariu acum șapte ani și ne-am petrecut ultimii trei ani lucrând la film în Londra. S-a făcut în stop motion și toate scenele în alb și negru 3D si IMAX.

Am văzut pe imdb că o să fiți și producătorul filmului Maleficent, cu Angelina Jolie. Este un live-action cu efecte vizuale – o ecranizare modernă a poveștii Frumoasa din pădurea adormită? Ce va aduce nou această adaptare a poveștii?

Ultimile două luni am filmat la Londra. Angelina este o actriță extraordinară care s-a născut să joace acest rol și bineințeles că Frumoasa din pădurea adormita este una din cele mai mari povești din toate timpurile.

Vă este dor de animația clasică – 2D?

Da.

Ce știți despre România?

Am vizitat-o de cîteva ori, am călătorit in Transilvania, precum și în București, dar și în sudul țării. Pentru mine România este o comoară ascunsă. E adevarat că există probleme și dificultăți financiare, dar cultura și arta voastră este excepțională, iar românii sunt niște oameni calzi, deștepți și primitori. Am filmat aici un documentar numit Hand Held cu câțiva ani în urmă și aceasta mi-a dat o perspectivă și mai mare asupra provocările poporului român, inclusiv problema rromilor, și, de asemenea, mi-a oferit oportunitate de a petrece ceva timp acolo integrându-mă în cultura lor și savurand mâncarea!

Cînd ați fost în România, ați avut ocazia să stați de vorbă cu oameni din cinema-ul românesc? Ați văzut filme românești?

Da, sunt atras de filmul lui Cristian Mungiu, “4 luni, 3 săptămâni și două zile”. “Moartea domnului Lăzărescu” de Cristi Puiu este, de asemenea, o nebunie, o operă uimitoare, un mod vizionar de a face film. E plăcut să vezi că comunitatea internațională începe să recunoască regizori ca Mungiu. Premiul de la Cannes a fost o minunată revenire a regizorilor români în atenția publicului larg și trebuie să fie o mîndrie națională pentru voi toți.

Bănuiesc că știți că România nu mai are studiouri de animație. În urmă cu cîțiva ani, studioul româno-francez Dacodac a dat faliment – singurul studiou de animație care producea lungmetraje și seriale tv pt occident. În ultimi 22 ani, România a produs doar un lungmetraj de animație – este vorba despre documentarul Crulic. Care ar fi soluția pentru relansarea animației în România? Menționez că nu avem școli de animație și nu avem tradiție în animație (excepție făcînd doar Ion Popescu Gopo, premiat cu Marele Premiu Palme d’Or la Cannes, în anul 1957, cu Scurtă istorie). Dar avem animatori români care lucrează în studiourile de animație din Europa de vest.

O industrie puternică începe cu universități și școli care predau regie film și animație. Studiourile de animație vin și pleacă și aici în Los Angeles ca și în București. Banii sunt întotdeauna o problemă, dar acum cînd piața filmului din întreaga lume e înfometată dupa produse, ar putea fi momentul oportun pentru România pentru a relansa industria. Totul se reduce la niște buni povestitori și la realizarea filmelor pe placul publicului. Filmele comerciale vor aduce banii și nu am nici un dubiu că există talente în România care sunt în stare să dezvolte industria animației dacă li se oferă ocazia.

Ce sfaturi aveți pentru cei care vor să relanseze producția de animație în România?

Să spună povești minunate și să le transforme în poveștile lor. Să nu încerce să copieze Pixar sau Disney. Aveți o cultură muzicală și astistică foarte bogată și nu ar fi minunat să vezi o poveste izvorâtă din propria cultură și din tradițiile voastre.

Ce ați dorit să faceți și nu ați avut timp, resurse, etc.?

Îmi place să pictez. Sunt un pictor de peisaje și nu am niciodată timp sufficient pentru asta. Pentru mine nu există relaxare și bucurie mai mare decât să stau și să studiez natura și modul în care lumina se joacă într-un peisaj.

Ce face Don Hahn cînd nu lucrează? Scrie cărți, pictează?

Da, ambele. Și cîteodată încerc să găsesc povești pentru animațiile viitoare, filmele live-action și documentare.

Vă recomand website-ul personal a lui Don Hahn – www.donhahn.com.

Sursa imagini: contul personal de Facebook a producatorului Don Hahn