Acasă Animatia romaneasca Interviu cu Matei Branea. Regizorul vorbeste despre noul proiect cinematografic si despre...

Interviu cu Matei Branea. Regizorul vorbeste despre noul proiect cinematografic si despre activitatea sa la Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI) de la UNATC

283
0

Matei Branea, cunoscut publicului pentru scurtmetrajul „Omulan!” – aventura cu monstrii, sex cu o pereche de picioare feminine si alcool, a acordat un interviu pentru proanimatie.ro. Vorbeste despre „Bunicul doarme”, cel mai nou proiect de animatie al lui, finantat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) cu 330.000 lei. De asemenea, Matei vorbeste despre UNATC si animatia romaneasca.

Am avut onoarea sa citesc scenariul scurtmetrajului de animatie „Bunicul doarme”. Nu o sa dezvalui nimic, il las pe Matei sa vorbeasca 🙂 Scenariul este semnat de Ulrich Fasshauer. Producator: Helga Fodorean, Safe Frame.

Matei Branea este profesor la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” (UNATC), Facultatea de Film – Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI).

Cursurile de animatie sunt din 2017, in cadrul Facultatii de Film din UNATC – un program de licenta de 3 ani si un program de master de 2 ani.

matei branea: criza covid 19 a blocat fondurile cnc pentru animatie Interviu cu Matei Branea. Regizorul vorbeste despre noul proiect cinematografic si despre activitatea sa la Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI) de la UNATC UNATC Anima  ie 2020

„Criza Covid 19 a blocat fondurile” (Nota redactiei: fondurile CNC pentru animatie)

 

In ce stadiu esti cu proiectul tau de animatie?

„Bunicul doarme” e in stadiul in care asteptam deblocarea primei transe de finantare de la CNC. Criza Covid 19 a blocat fondurile. E pacat deoarece la in cazul animatiei se putea lucra datorita avantajelor epocii digitale cu distantare si eficient. Cum lucrurile nu s-au schimbat prea mult, din pacate, e posibil sa incepem filmul in izolare.

Te rog frumos sa vorbesti despre proiect. Despre ce este vorba? Cine participa la realizarea scurtmetrajului? Ce tehnica de animatie folosesti pentru aceasta productie?

„Bunicul doarme” e un film care se adreseaza familiilor cu copii. E o poveste in care e vorba de emotie, inspirat din fapte reale, din familia mea. Cum percepe Alma, o fetita de 6 ani, trecerea in nefiinta a bunicului ei multiubit? Moartea de cele mai multe ori un subiect tabu vizavi de copii. Nepoata mea, Alma, m-a inspirat prin felul natural si emotionant in care s-a purtat cand tatal meu a incetat din viata si la felul in care azi inca relationeaza cu amintirea lui. Filmul a participat la CEE Animation 2019 unde am primit un feedback extraordinar si unde povestea a trecut prin diverse transformari de-a lungul celor trei etape ale workshop-ului cu un aport extraordinar din partea trainerului nostru pe storytelling, Rita Domonyi, care a inteles natura, as putea zice, metafizica a filmului care nu are o poveste conform standardelor, formatelor obisnuite.

E un proiect cu care in care am investit mult emotional si este foarte diferit de ce am facut si mi-am propus pana acum. In primul rand o sa lucrez doar pe partea de regie a filmului… Poate totusi o sa animez ceva ca nu ma voi putea abtine :), dar ma intereseaza in principal sa lucrez cu artisti pe care ii respect si a caror viziune artistica o doresc „in the mix” pentru a crea ceva vizual pe masura povestii pe care vreau sa o spun. Componenta echipei e in lucru deoarece COVID-ul ne tot schimba planurile dar sper ca pana la urma sa pot lucra cu artistii pe care ii doresc. Lucrez cu oameni care imi sunt apropiati si cred ca asta va contribui la alchimia necesara realizarii unui proiect de echipa. Pana acum pot spune ca e primul meu proiect al carui scenariu e scris de altcineva. E vorba de o prima colaborare cu Ulrich Fashauer, prieten scriitor, cunoscut ca autor de carti pentru copii din Berlin care a scris initial textul pentru proiectul nostru de carte „Opa Schläft”. Intre timp cartea a devenit film dar planul e sa o publicam si pe acesta 🙂 Montajul filmului il semneaza Ana Branea care are o contribuție majora la dezvoltarea povestii si, evident, la felul in care va curge filmul. Producatorul executiv al filmului este Helga Fodorean cu care sunt la a doua colaborare animata iar casa de productie este Safe Frame cu care lucrez pentru prima oara.

 

„Dupa ani de lupta si eforturi conduse de domnul profesor Radu Igazsag, avem la UNATC primul program de licenta in animatie din Romania… Focusul la licenta este insusirea meseriei de animator cu accent pe filmul serial”

 

matei branea: criza covid 19 a blocat fondurile cnc pentru animatie Interviu cu Matei Branea. Regizorul vorbeste despre noul proiect cinematografic si despre activitatea sa la Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI) de la UNATC UNAT Master exam

Predai animatie la UNATC.

In momentul de fata sunt profesor la UNATC si coordonez Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI) care are programele de studiu: Licenta Animatie, Master Film de Animatie, Master Game Design si Master Interactive Technologies for Performing and Media and Arts. Eu predau regie si lucrez cu studentii pe povestile filmelor de diploma. Pun accentul pe vizual storytelling si pe pregatirea studentilor in pitch-uirea propriilor proiecte in fata industriei, ca forma de testare a povestii si ca forma de cunoastere a propriului proiect in cele mai mici amanunte, asemeni unui proiect de design. Incerc sa ii deschid catre aspectele complexe ale productiei de film animat si calibrarea propriului tir pentru a atinge cat mai bine tinta pe care ei si-au ales-o: filmul de autor cu limbaj cinematografic si mai ales emotie. Anul acesta este foarte special pentru noi deoarece avem prima promotie de licenta. Dupa ani de lupta si eforturi conduse de domnul profesor Radu Igazsag, avem la UNATC primul program de licenta in animatie din Romania. Asta schimba complet lucrurile. Practic incepand cu acest an avem 9 animatori care vor termina in fiecare an, ce se adauga la ce trei masteranzi de la Film de Animatie. Focusul la licenta este insusirea meseriei de animator cu accent pe filmul serial. Este un program nou si pentru noi profesorii, fiecare an vine cu noi provocari. Avem practic 33 de studenti la ambele programe ceea ce inseamna coordonarea a cca 24 de proiecte de film de scurtmetraj pe an din care 12 in faza de productie.

Despre ce invata?

Animație (2D, stop-motion, 3D, AR, VR), editare, efecte, grafica digitala, sceno, visual storytelling, character design, istoria filmului, istoria filmului de animatie, cultura vizuala, project pitching, lucrul in echipa.

Se plateste o taxa pentru curs?

Nu e curs, sunt doua programe de studiu in cadrul Facultatii de Film. Prima facultate, masterat sunt subventionate de stat 100%.

Cati profesori predau animatie? Cine sunt?

Paii Daniel, ar trebui sa ii stii deja 🙂 Echipa e foarte faina, combinata din profesori si doctoranzi: Radu Igazsag, Mirela Vlad, Valeriu Caliman, Christian Radu, Nina Mihaila, Laura Pop, Vlad Ilicevici, Radu Pop, subsemnatul si doamna prof Dana Duma.

Ce buget are UNATC pentru sectia de animatie?

Bugetul este pe toata universitatea si se imparte dupa o formula care tine cont de diversi parametrii cum ar fi cifra de scolarizare, valoarea subventiei primite per capita de la stat prin Ministerul Educatiei si Cercetarii. Bugetul variaza in functie de Life in Ro 🙂

matei branea: criza covid 19 a blocat fondurile cnc pentru animatie Interviu cu Matei Branea. Regizorul vorbeste despre noul proiect cinematografic si despre activitatea sa la Departamentul de ANIMATIE si INTERACTIVITATE (AI) de la UNATC UNATC pitch 2020 FB cover

Ce se intampla cu studentii care fac cursul de animatie? Au sanse sa se angajeze in industria animatiei?

Vom vedea. Anul acesta e prima generatie de licenta. Industria ii asteapta si ii si cunoaste deja cel putin prin evenimentul nostru UNATC Animation Pitch unde studentii de la licenta si master se prezinta industriei.

Putem vedea animatiile lor?

Da 🙂 La noi se pot vedea de regula @Animest @CineMAiubit @Gopo. Avem in plan un canal video online unde toate filmele din anii anteriori sa fie vizionabile dupa ce filmele isi termina viata festivaliera cu care ne mandrim, numai daca e sa mentinăm premiatele „Monstrul” Laurei Pop, „Micul Erou” al Elenei Ciolacu, „Despre ce naiba să scriu” al lui Matei Monoranu sau „Firul Rosu” filmul Alexandrei Fuscas care e in competia studenteasca de la Sarajevo 2020.

Absolventii se indreapta spre companiile de jocuri?

Posibil. Avem un masterat de game design si viitorul e deschis.

Ce parere ai despre „industria” animatiei romanesti? Avem resurse umane suficiente pentru a demara proiecte de anvergura? Romania are bugete realiste pentru a realiza lungmetraje de animatie?

Cel mai bun exemplu sunt filmele Ancai Damian care a demonstrat ca da, se poate. Coproductiile sunt cheia pentru realizarea filmelor de lungmetraj. E cam o regula in spatiul european.

De ce crezi ca Romania nu are studiouri mari? In urma cu multi ani am avut un studio infiintat de francezi. Ma refer la Dacodac. A fost un studio cu multi angajati. Acolo s-au realizat seriale si lungmetraje de animatie. In Irlanda si Ungaria se fac multe animatii.
Ce poate sa faca Romania pentru a atrage investitii in acest domeniu?

Studiourile mari depind de mana de lucru si de piata pe care isi distribuie produsele sau pentru care opereaza. Este o chestiune de economie care are alti parametri decat cei artistici. Who knows, poate in viitor, acum ca avem un ciclu complet care poate produce un numar de animatori pe an. Dar poate nu e nevoie de studiouri monstru. Poate. Still, ar fi nice 🙂

„Industria” animatiei romanesti are nevoie de ajutorul Guvernului?
Este nevoie de facilitati fiscale pentru firmele din domeniul animatiei si VFX?

Evident.

Pandemia a afectat acest domeniu?

Evident. Fondurle de finațare de la CNC au fost blocate, as you know.

Cunosti lumea animatiei romanesti. Ai aflat ceva? Sunt studiouri care au probleme? Au facut disponibilizari? Exista afaceri din domeniul animatiei care s-au inchis?

Cunosc colegii din Bucuresti. Nu cunosc situatiile studiourilor. Presupun ca au de lucru daca nu se mai poate filma on set. Cred ca depinde de la caz la caz 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here