Canadianul de origine romana Lucian Boicu, absolvent al Institutului de Arta din Toronto, a participat la realizarea efectelor vizuale la productiile Gardienii Galaxiei, Godzilla, Uimitorul Om Paianjen 2, Gnomeo si Julieta. In prezent, acesta realizeaza efectele vizuale la Exodus: Gods and Kings. Mai multe detalii in interviul acordat de Lucian Boicu website-ului animationmagazine.eu:
Povesteste-mi despre debutul tau in domeniul efectelor vizuale/ animatie.
In 2008, la sfirsitul primului semestru din ultimul an de scoala, un profesor care avea pozitia de VFX Supervisor la un show 3D de desene animate, mi-a dat sansa sa intru intr-o pozitie de intern pentru 3 luni. Mi-am suspendat studiile pentru a lucra intr-un studio profesional. Dupa o luna de lucru, mi-a fost oferit primul meu contract timp de un an. Scoala la care eram inscris a decis sa-mi acorde diploma din cauza succesului pe care l-am avut, doar cu conditia sa revin la sfirsit de an pentru show-ul final de absolvire.
Unde ai invatat sa realizezi efecte vizuale?
La Institutul de Arta din Toronto si la servici. La scoala am avut noroc de profesori buni, dar nu te pot invata cum sa te specializezi in VFX pentru ca nivelul de la scoala este foarte jos. La primul meu servici, m-am facut generalist 3D si compositor. Am trecut prin stagiile de modelare, pictare, rigging, luminare si compositor.
Ai lucrat la filmele Gardienii Galaxiei, Godzilla, Uimitorul Om Paianjen 2, Gnomeo si Julieta, etc. Vorbeste-mi despre experienta la cele 4 productii cinematgrafice. In ce a constat munca ta la cele 4 productii?
La Gnomeo si Julieta am fost angajat ca compositor stereografist. Asta inseamna ca m-am ocupat de realizarea conversiei din 2D in 3D, sau stereo. Am inceput proiectul cu 5 luni inainte sa fie finalizat, folosind un plug-in dezvoltat de directorii tehnici ai studioului care, prin niste altgoritme matematice, putea sa transforme imaginea 2D originala (numita ochiul stang in acest proiect), intr-o alta imagine 2D (ochiul drept) cu un shift la nivelul de pixel bazat pe un strat de informatii spatiale care aveau valori in XYZ din Maya. Suprapuse, cele doua imagine 2D, iti dadeau finalul output 3D.
Nu este normal ca un proiect de animatie sa necesite acest fel de compunere pentru imagini 3D, dar proiectul fiind aproape de timpul de livrare, studioul nu avea resurse extra la ferma de servere pentru randare. Le trebuiau inca 2-3 luni peste limita, sa faca output la film, la toate scenele fin film, dar din o alta camera paralela.
Uimitorul Om Paianjen 2 a fost un proiect realizat la MPC. Eu am ajutat studioul principal al proiectului, Sony, cu anumite secvente. Cea mai importanta secventa a fost crearea lui Electro, cind Max, un inginer la Oscorp, cade intr-un tanc plin de tipari electrici care faceau parte dintr-un experiment.
Desi am mai lucrat cu apa, nu am mai avut scene sub apa care aveau creaturi total CG care atacau un actor filmat normal. Au fost citeva luni de descoperire profesionala si personala la un nivel inalt.
Godzilla a fost un monstru de proiect, nu numai de film. Am fost transferat de la Uimitorul Om Paianjen 2, imediat ce clientul a acceptat versiuni finale a scenelor mele. Godzilla a fost o productie extrem de grea la compositare si efecte. Timpul a fost extrem de scurt, resursele au fost foarte mici, si proiectul a fost foarte mare. Au fost probleme cu gasirea oamenilor care sa lucreze la proiect. Din cauza resurselor limitate, in departamentul de compositare a trebuit de foarte multe ori sa facem singuri efectele proprii. Fara prea multe detalii, a fost un film creat in departamentul de compositare, si asistat de celelalte departamente. Daca prinzi sa angajezi un compositor care a lucrat la MPC la acest proiect, angajezi pe cineva cu extrem de multa rabdare si talent. Filmul arata bine, dar ca proiect, a fost unul dintre cele mai dificile si plictisitor, nu din cauza subiectului, cit din cauza problemelor logistice.
Gardienii Galaxiei, care va iesi in curind pe ecrane, a fost un proiect extrem de haios, chiar mai mult decit celelalte filme de la Marvel. Multe lume zice ca este Razboiul Stelelor de la Marvel. Este adevarat, dar cu foarte multe exceptii la poveste si caractere.
Dupa Godzilla, m-am transferat de la MPC Vancouver la MPC Londra. Aici am inceput sa lucrez la Gardieni cu putin timp dupa ce au difuzat primul trailer. Acest proiect este cel mai mare la care am lucrat vreodata. Comparat cu Godzilla, am avut si mai multe resurse tehnologice, si mai multi oameni, MPC folosind absolut toate locatiile sale din lume pentru finalizarea filmului. A fost un proiect excelent. De cite ori poti spune ca te duci la servici sa integrezi un raton CG cu o pusca, care piloteaza o naveta spatiala, cu un co-pilot care este un copac luptator?! Elementele de acest gen sunt din fantezii pentru copii, si de aceea mi-a fost mult mai usor si drag sa lucrez la proiect. Am avut si probleme de rezolvat, bineinteles, dar din acest motiv am ales sa fiu compositor. Sunt ultimul pe linia de asamblare a imaginii, si am in raspundere lucrarile de la toate celelalte departamente. Calitatea trebuie mentinuta la un nivel inalt de la primul stagiu, pina la ultimul, cand ajunge la mine.
Gardienii Galaxiei, in opinia mea, va fi cel mai distractiv, distrugator, aventuros si haios film din acesta vara. Are un pachet de emotii care va captiva multa lume. Si adulti si copii.
Lucrezi la MPC ca compositor. Ce inseamna acest lucru?
Inseamna ca fac parte din departamentul de compositare, care, in principal, lucreaza la integrarea efectelor si a altor resurse visuale, de film sau total CG. Asta fiind munca de la suprafata. In realitate, sunt implicat in mai multe etape ale realizarii filmului. Ti se dau scene, ori secventse intregi, la care trebuie nu numai sa compui, dar sa ai in vedere greseli de la alte departamente care ori trebuie reparate din timp de ei, cind le dai in vedere, ori reparate de tine din cauza restrictiilor de timp sau resurse.
Un compositor trebuie sa stie foarte bine procesul de luminare si teoria de baza la aceasta. Trebuie sa stie baza de la departamentul de pictare/ texturing, si chiar putin din ceea ce apartine de modelare 3D. Cunostiintele de camera diferite, si specific de lentile diferite, totul este destul de crucial. Custonstiinte de fotografie sunt excelente pentru acesta pozitie.
Pe linga toate cunostiintele tehnice, trebuie sa devii maestrul culorii, in asa fel sa-ti dai seama de diferente de 0.01% la rosu sau verde, ca exemplu. Acest aspect al compositiei este probabil cel mai important. De multe ori vei avea un client care nu stie ce sa-ti zica sau cum sa te indrume sa rectifici ceva in gradarea culorii, si, in momente ca acesta, trebuie sa fii extrem de priceput la ce directie vrei sa indrumi scena sau secventa la care lucrezi. Aici supervisorii de department sau pe proiect intreg sunt cruciali, si te pot ajuta foarte mult.Ultima parte, care este destul de importanta, dar nu o poti invata de la scoala sau din carti, este faptul ca trebuie sa-ti vinzi ideile sau directia de arta a scenei tale. Trebuie sa-l convingi pe compositorul de secventa, pe supervisorul de departament, apoi pe supervisorul de VFX de la studiou, pe supervisorul de VFX de pe toate productia (care reprezinta clientul) si in ultimul stagiu, pe director. Daca ai capacitatea de a discuta cu cei de sus ideile, fara sa te impui tu peste ei, efectiv, doar facind sugestii la probleme care sar in evidenta, lasindu-i pe ei sa decida ce vor, viata ta va fi mult mai usoara. De multe ori am avut scene care le-am facut cu multe efecte care aratau grozav, dar din cauza faptului ca secventa a fost deja inceputa mai de mult, sau altii nu s-au gindit la ceea ce am adaugat eu sa fac, scena buna, 50% din ce am adus eu, si care a trecut de toti supervisorii implicati, a fost aruncata la gunoi. Trebuie sa stii cum sa-ti alegi bataliile, ca toata lumea sa castige. Toti lucram la acelasi proiect, in aceeasi echipa, si este posibil sa uiti de acest fapt.
Cum ai ajuns sa lucrezi la MPC?
MPC m-a contactat pe LinkedIn. M-au angajat pentru productia Disney Calaretul Singuratic. In perioada respectiva lucram la primul sezon de la Vikings, la Mr. X. MPC mi-a oferit pozitia de senior si mi-au oferit mai multe resurse financiare, pe linga costurile de zbor si cazare, pentru a ma muta din Toronto in Vancouver. Este un standard unde companiile mai mari, pot oferii mai multe stimulente celor care lucreaza la companii mai mici, cind au nevoie oameni. Nici MPC nu este imuna la acest razboi pentru talente. Din pacate, nu se intimpla prea des.
Povesteste-mi o zi de lucru la ei.
Ziua incepe la 9:30 la sediul din Londra. De obicei prima chestie care o face toate lumea este sa-si ia o cafea sau un ceai. Acest standard era si cind lucram in alte industrii.
Incep lucru la scene. Intii incep cu scenele din trailer. Acestea sunt importante. La o scena noua imi extrag cheia din ecranul verde din scena cu actori si sunt atent la par, nu trebuie sa ii tund, dupa care fac o scena rapida cu elementele pe care le am pentru prima vizionare din sala de proiectii din cadrul studioului, cu supervisorii de la proiect. La acest stagiu ti se dau niste indrumari vagi pentru a incepe compunerea finala, in general vorbind mai mult despre cum va arata scena in mod artistic, lasind la o parte preblemele tehnice pentru ca acelea trebuie sa fie rezolvate la stagiul final, nu la inceput, cind sunt foarte multe modificari pe orizont.
Lumea isi ia masa de prinz pe la ora 13.00, si fiind in mijlocul Londrei, Soho, ai parte de foarte multe restaurante internationale, de toate felurile.
La ora 14.00 reiau lucrul, merg mai departe cu scena proprie si incep sa raportez problemele tehnice care nu ar trebui sa mai fie atinse chiar daca schimbi ceva la culori, sau elemente.
Pe la ora 16.00 iau o pauza mica de 10 minute pentru a bea ceva – ceai sau cafea.
Munca continua pina la ora 18.30 intr-o zi normala. Daca ai facut destul de mult avans la scena ta, o poti baga la review din nou cu supervisorii ca sa-ti ofere directii mult mai specifice de data asta, si, in principiu, cind vii a doua zii, ai deja o lista de probleme care trebuie rezolvate. In tot cursul zilei, ai contul de email si de mesagerie interna deschis, si trebuie sa fii pregatit sa comunici frecvent cu departamentul de productie care mentine toate listele si calendarele, cu departamentele care iti predau resursele pentru scenele tale, care pot intirzia, sau pot avea ceva de rectificat pentru ca le-au scapat ceva din vedere, sau chiar cu departamentul tau cu colegi care stau mai departe de tine si vrei sa comunici cu ei fara sa-i deranjezi personal cind lucreaza, lasindu-i sa-ti raspunda cind pot ei.
Vineri la ora 17.00 avem „ceasul de bere”. Se umple frigiderele cu bere la fiecare etaj, si lumea nu mai lucreaza, sau isi iau o bere si incearca sa termine de lucru daca au ceva important. O data pe luna, tot vineri, este o adunare pentru tot studioul unde are loc o petrecere mica pentru cei din divizia de film. In sala de proiectii din cadrul studioului se dau scenele sau trailerul completat cu proiectele lucrate, se alege un coleg care este destins si celebrat ca omul lunii, si se fac anunturi pentru proiectele din viitor. Este o mica sarbatoare.
In prezent la ce lucrezi?
In prezent lucrez la Exodus: Gods and Kings a lui Ridley Scott (Alien, Blade Runner, Prometheus, etc). Desi nu pot oferi amanunte, pot spune ca acest film va fi nemaipomenit. Talentul de pe setul de filmari se vede, chair daca nu este in fata camerei. Primul trailer este valabil online.