Mihai Mitrica confirma retragerea lui Vlad Ilicevici de la conducerea Anim’est. Festivalul se reinventeaza

Mihai Mitrica, directorul Festivalului International de Film de Animatie Anim’est, a acordat un interviu pentru proanimatie.ro.

Anim’est este cel mai important festival de film din Bucuresti si al doilea cel mai important din tara, după Festivalul International de Film Transilvania (TIFF).

Este adevarat ca Vlad Ilicevici se retrage de la conducerea Festivalului Anim’est?

Da. Este practic un nou inceput pentru Anim’est sub o noua formula.

De ce?

Ask Vlad 🙂

Ce se intampla cu Anim’est si Animation Worksheep? Cine va prelua festivalul? O sa fie alta asociatie care va organiza Anim’est-ul?

Festivalul nu-l va prelua nimeni ci va continua intr-o noua formula. E ca-n fotbal. Se schimba anumiti oameni din echipa.

Animation Worksheep va continua pe langa Anim’est, doar ca se va ocupa Vlad de el.

Au fost 13 editii. Multe filme de animatie. Multi invitati. Te-ai gandit sa faci o analiza a Anim’est-ului?

Am tot facut o analiza in ultimii ani ai festivalului de aceea in 2019, va fi regandit si reinventat festivalul. Vor fi la fel de multi invitati si la fel de multe filme insa o noua abordare a evenimentului.

Care sunt atuurile si minusurile festivalului?

Nesiguranta bugetului an de an este cel mai mare minus si handicap in acelasi timp.

Ce ii lipseste festivalului? Are nevoie de mai multi bani?

Nu se rezuma totul la bani, insa din pacate componenta materiala cantareste greu in ziua de azi.

Ce planuri de viitor ai cu festivalul?

Planuri sunt multe ca si pana acum, insa nu mai vreau sa facem planuri pe care nu le putem realiza din lipsa de fonduri. Devine frustrant si dezamagitor.

Anim’est-ul va reveni in salile de cinema de pe Bulevardul Magheru?

Nu, festivalul va explora locuri alternative.

O sa avem Anim’est si in alte orase?

Follow-upurile vor exista cat timp vor fi finantate. La Chisinau, Oradea, Cluj si Iasi. Acesta este planul pentru 2019.

Ce suprize pregatesti pentru editia a 14-a?

E prea devreme pentru asta acum

Cum pregatesti festivalul? Mergi la festivaluri, discuti cu oamenii, faci dosare pentru finantari?

Este o conditie obligatorie sa mergi la festivaluri. Fara asta nu-ti prea poti face conexiuni in lumea asta si nu poti invita oamenii sa vina la festivalul tau. De fapt ii poti invita pe mail, dar in 99% din cazuri, necunoscandu-te personal, nu vor veni.

Care este suma necesara pentru finantarea festivalului? Autoritatile ofera banii necesari pentru Anim’est?

Nu exista o suma necesara pentru organizarea unui festival, bugetul este unul organic si se adapteaza la ce fonduri ai reusit sa strangi pentru editie respectiva, iar autoritatile probabil ca finanteaza exact in functie de fondurile disponibile pe care le au in anul respectiv. Uneori mai multe alteori mai putine.

Ai ocazia sa vorbesti cu oameni importanti din lumea animatiei. Ce parere au despre ce se intampla in Romania? Ma refer la animatie 🙂

Nu stiu mai nimic despre animatia romaneasca. Toti stiu despre premiile filmului de fictiune romanesc de la Cannes, Berlin etc, insa mare noroc cu Anca Damian si cu premiul de la Annecy pentru ca atunci s-a mai aflat ca exista animatie romaneasca.

Ai intalnit producatori/ manageri de studiouri care s-au aratat interesati sa investeasca in „industria” animatiei romanesti?

Exista interesul asta insa atata timp cat nu ai niste produse cu care poti sa te mandresit si sa le arati in afara, nimeni nu te crede pe cuvant ca esti capabil sa faci ceva.

Cum este vazut Anim’est in lume? Ce parere au?

Este cotat foarte bine, iar multa lume vrea sa vina la Bucuresti sa descopere festivalul. Si anul acesta am avut un grup de 8 animatori din Austria care pur si simplu au venit la festival pentru a au auzit ca e misto 🙂

Iar dupa festival, ospitalitatea romaneasca isi spune cuvantul si vor sa revina :). Sunt regizori care au venit deja de vreo 3-4 ori la Bucuresti( cu filme in competitie bineinteles)

Exista un clasament al festivalurilor de animatie in lume? Pe ce loc se afla Anim’est?

Nu exista un astfel de clasament. Festivalurile de animatie sunt destul de diferite unele de altele. Fiecare are specificul sau. Unele mai pe „business” altele mai pe fun. Unele cu selectii mai bune chiar daca sunt festivaluri, sa le zicem mai mici, altele cu selectii slabe chiar daca au o gramada de editii in spate.

Care este cel mai bun festival de animatie?

E subiectiv. Poate Annecy, dar ca eveniment si nu ca festival de animatie.

In acest an care a fost cel mai bun film de animatie?

ISLE OF DOGS, daca vorbim de lungmetraj.

Publicul de festival difera de cel de la cinema/ multiplex?

Da, este destul de diferit desi in ultima vreme pe undeva se intersecteza, dar procentul ramane mic.

Ce crezi ca isi doresc spectatorii sa vada?

Animatii funny.

Care este motivul lipsei filmelor de animatie 2D in salile de cinema din Romania?

Nu sunt „eye candy” si atunci sufera foarte mult la distributie.

La nivel mondial exista o tendinta pentru un stil anume de animatie?

CG animation, dar de ceva vreme.

Ce filme de animatie recomanzi? Ma refer la productile lansate in acest an.

Another day of life,
Isle of dogs,
Funan.

Nu neaparat in aceasta ordine.

Cum ai descrie animatia europeana contemporana?

A evoluat tare mult din toate punctele de vedere, si in curand vor fi si hituri europene in cinema. De fapt filmele celor de la Cartoon Saloon si Loving Vincent sunt o dovada clara in acest sens.