Profitabilitate sau originalitate?

Mi-a atras atenția de curînd un articol publicat de www.shortoftheweek.com, în primăvara acestui an și care punea în discuție un subiect pe cît de interesant, pe atît de preocupant. Titlul articolului este „Has Hollywood Lost its Way?” și pune în discuție foarte serios lipsa tot mai evidentă de scenarii originale, în industria filmului american din ultimii 20 de ani.

Cu siguranță numărul mare de fani și încasările uriașe rezultate după lansarea superproducțiilor de la Hollywood, au creat oportunități financiare pentru investitorii care aveau deja în sertare scenariile pregătite, pentru a continua seria atît cît va fi suportată de public.

Se pare că rețeta funcționează perfect, pentru că la fiecare lansare a unui sequel franciza se întărește și dezvoltă o întreagă mașină de produs bani. Fruntașe în constituirea francizelor sunt, așa cum bănuiați, filmele de animație și cele de acțiune. Dar poate că situația nu ar fi fost atît de îngrijorătoare, dacă numărul de sequel-uri nu ar fi crescut atît de mult în ultimii ani, în detrimentul originalității filmelor.

Și dacă sequel-urile s-au dovedit o afacere sigură de cele mai multe ori, se pare că producătorii de film au descoperit o metodă și mai creativă de a produce film.  O dată cu lansarea filmului „Lion King”  produs de studiourile Disney cu mai puțin de 10 milioane de dolari și încasări de aproximativ 100 de milioane de dolari, se naște o nouă manieră de a produce film. Se pare că acesta este doar începutul unui lung șir de reproduceri 3D.

………………………..

Virgil Toader a fost director de animație la studioul Dacodac România. A lucrat șase ani la un studiou de animație din Barcelona. În prezent lucrează în industria jocurilor video, la Gameloft.

Artistul a supervizat ca director de animație trei lungmetraje și mai multe seriale de televiziune.
Virgil Toader a fost directorul de animație al studioului Dacodac timp de opt ani, din care trei în perioada animației clasice – 2D și alti cinci în perioada animației 3D.

În perioada în care animația se realiza în maniera clasică pe hîrtie, Virgil Toader superviza munca unui număr mult mai mare de desenatori și atingea mai toate aspectele muncii de director de animașie. De la design-ul personajelor, dezvoltarea layout-lui de animație și de decor, a animației în schiță și în faza finală, trecînd prin etapele de interpolare și curățare a desenelor pînă la digital compositing. În acea perioadă pe lîngă numărul mare de desenatori pe care îi coordona la Dacodac trebuia sa supervizeze și animația lucrată de colaboratorii externi.

În 2011 a lucrat pentru cîteva luni la Gameloft Barcelona, în echipa de animație a jocului Tintin, după care a revenit în țară unde s-a reintegrat în echipa de la NOVA 3.

virgiltoader.com