Andreea Jebelean, romanca care a lucrat la Spider-Man: Into the Spider-Verse/ Omul-paianjen: In lumea paianjenului, The Secret Life of Pets/ Singuri acasa si Hotel Transylvania 3: Summer Vacation, a acordat un interviu pentru proanimatie.ro:
Unde ai invatat animatie?
La universitatea The Animation Workshop in Danemarca. Este o scoala si un mediu foarte bun! Toti profesorii sunt activi in industria de animație. Am avut acces la diverse tehnici si abordari.
De ce ai ales sa faci animatie?
Am studiat intr-o universitate de arta si am incercat tot felul de directii, inclusiv realizarea de filme, design grafic, ilustratie si arte textile, dar cand am incercat animatie si am vazut primul meu ciclu de mers am ramas ‘agatata’ de aceasta arta. Am inteles imediat ca asta imi doresc sa fac.
Părintii tai lucreaza in domeniul animatiei?
Nu, parintii mei lucreaza in alte domenii. Tatal meu a fost intotdeauna implicat in matematica si informatica. In copilarie am petrecut mult timp in jurul calculatoarelor si am știut ca imi doresc sa fac ceva care sa combine calculatoarele si arta. Mama mea lucreaza in domeniul medicinei.
Povesteste-mi despre tine.
M-am nascut in Romania, noi am plecat din tara dupa revolutie si am crescut in Austria. In fiecare an am fost in Romania. Imi amintesc cu mare placere de aceste experiente.
Cand eram copil mi-au placut mult filmele de la Disney, incepând cu The Sword in the Stone, Aristocats si Robin Hood pana la The Rescuers. Am impresia ca aceasta a fost cea mai buna perioada pentru filmele de animatie de la Disney si se poate simti farmecul si puterea excelenta a ‘the nine old men’ in cei mai buni ani. De asemenea, mi-au placut serialele de animatie japoneze si americane pe care le vedeam la televizor. Mai tarziu, in anii 90, m-au fascinat video-urile muzicale experimentale de la MTV.
Mai multe video-uri aici.
Cum a fost debutul tau in animatie?
Am regizat un scurtmetrajt de animație la universitatea de arta, am participat la un video muzical de animatie pentru o formatie vieneza si am incercat tot felul de tehnici de animatie. Am inteles repede ca trebuie sa invat mai mult daca doresc sa lucrez in aceasta industrie, așa ca am gasit The Animation Workshop si am decis sa imi continui studiile acolo.
Cum ai ajuns sa lucrezi pentru Illumination si Sony Pictures Animation?
Dupa ce am studiat la The Animation Workshop, am candidat pentru un stagiu la Illumination MacGuff. Acolo am animat cicluri de mers pentru personajele preliminare din The Secret Life of Pets. Dupa stagiu am fost angajata pentru pre-productie si pentru animatie de multime („crowd animation”) pentru The Secret Life of Pets. Am lucrat trei ani si jumatate la Illumination. Dupa un timp am devenit curioasa cu privire la posibilitatea de a lucra la alte studiouri. Si asa am ajuns la Sony Pictures Imageworks.
Ai lucrat la Singuri acasa, Hotel Transilvania 3 si Omul-paianjen: In lumea paianjenului. Te rog sa vorbești despre aceste filme de animație. Ce ai realizat la ele?
The Secret Life of Pets a fost primul lungmetraj de animatie la care am lucrat. Responsabilitatea mea era sa anim personajele din fundal (background characters). A fost o ocazie buna pentru a invata sa lucrez in echipa la o productie de animatie. Pentru Sing am animat personajele principale.
Hotel Transilvania a fost un proiect care m-a entuziasmat foarte mult! Filmul este regizat de Genndy Tartakovsky, cel care a realizat Dexters Laboratory. In copilarie mi-a placut foarte mult acest serial de animatie. Hotel Translvania are un stil de animatie 3D complet diferit de celelalte productii, foarte cartoony si pushed.
La Spiderman – Into the Spiderverse s-a apelat foarte mult la inovatii. A fost extraordinar sa lucrez la film. Are un stil si look deosebit. Este un experiment in industria animatiei.
In ce consta munca ta de animator?
Ca animator rolul meu este sa aduc idei pentru scenele mele care comunica specificitatea caracterului, intentiile si emotiile personajului, conform cu indicatiile regizorului. Scena trebuie sa se conecteze cu ceea ce se intampla inainte si dupa. Sa se potriveasca cu imaginea emotionala generala a secventei si cu evolutia personajului. Scena trebuie sa fie atragatoare si distractiva. Pe scurt, proiectez si comunic o emotie in miscare.
Ce inseamna animatia pentru tine?
Pentru mine animatia este tot ceea ce tine de explorarea sufletului si psihicului uman. Sunt foarte interesata de modul in care noi toti traim si exprimam emotii in diverse feluri. De asemenea, sunt interesata de modul in care comunicam si simtim empatie intre noi.
Ce iti place sa faci?
Imi doresc sa imi largesc participarea in animatie printr-o mai mare activitate in invatamant. Am fost asistent la The Animation Workshop si am condus multe ateliere de animatiue.
Vreau sa explorez diferite stiluri de animatie ca autor independent sau regizor. Animatia are atat de mult potential de comunicare si au ramas multe de descoperit!
Ce animatii iți plac?
As dori sa vad inovatii noi in animatie. Cred ca Spider-Man: Into the Spider-Verse a avansat semnificativ in aceasta directie.
Imi place creativitatea si varietatea animatiei japoneze (My Neighbour Totoro si alte filme de Hayao Miyazaki, Akira, Tekkon Kinkreet) precum si umorul animatiei franceze.
Imi plac filme vechi de la Disney, precum Aristocats si The Sword in the Stone. De asemenea, indragesc scurtmetrajele de animatie Orgesticulanimus, The Man who Planted Trees si lucrarile lui Joana Quinn.
Ce faci cand nu muncesti pentru un film de animatie?
Cand nu lucrez imi place sa petrec.